عربستان چگونه در عمان به کامیابی رسید؟!

  • انتشار: ۲۵ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25656

عربستان توانست با سفر جانشین ولیعهد سعودی، محمد بن سلمان، به عمان، این کشور را به جبهه خود وارد کند. پیوستن کشور عمان به ائتلاف اسلامی مبارزه با تروریسم تحت فرماندهی عربستان سعودی در لحظات پایانی سال 2016م. و در نتیجه ی فشارهای ریاض بر هر کسی که دربرابرش سر خم نمی کند، به ویژه کشور عمان و سلطان قابوس صورت گرفت.

همچنین گزارش ها حاکی از آن است که مذاکرات مستقیمی بین محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد سعودی و شاهزاده ی کویت، صباح الاحمد الصباح، درباره ی همکاری و پیوستن عمان به این ائتلاف شکل گرفته است.

علاوه بر این، طبق برخی گزارش ها، جانشین ولیعهد سعودی با کمک گروهی متشکل از 40 فرمانده اطلاعات درصدد مذاکره با بزرگان قبایل و شخصیت های پرنفوذ عمان برای سلب حمایت و پشتیبانی از سلطان قابوس بر آمد.

سرانجام با وجود فشار کشورهای همسایه و تنش های فزاینده در روابط آنها با کشور عمان، سلطان قابوس علیرغم شرایط نامساعد جسمی، نه تنها با پیوستن به این ائتلاف موافقت کرد، بلکه توقف گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران را در کمترین زمان ممکن متعهد شد.

تهدیدهای عربستان شامل اخراج عمان از مجلس همکاری کشورهای خلیج فارس و مذاکره با امارات برای منع عبور لوله های گاز بین ایران و عمان از این کشور، نیز بود.

طبق گزارش «انتلجنس آنلاین» متعلق به وزارت اطلاعات فرانسه: با توجه به اینکه دستگاه های امنیتی و اطلاعات کشور عمان مدت زیادی بر روابط با یمن، زیر پوشش نظارت بر مرزهای بین دو کشور، سرمایه گذاری کرده بود و چشم پوشی مسقط از حمایت حوثی ها از طریق شهرستان مرزی ظفار، می توان نتیجه گرفت عمان طی مذاکراتی که با میانجی گری کویت صورت گرفت، موضع گیری های سابق خود را رها کرده و با ارسال نیروهای امنیتی به مرز موافقت نموده است.

بنابراین عربستان توانست بواسطه ی کویت، مسقط را رام کند و در گرفتن موافقت سلطان قابوس در پیوستن به ائتلاف، موفق بود. همچنین عمان متعهد شده بر عملیات و ائتلاف های احتمالی در دو منطقه ی «المهره» و «حضرموت» در مرز بین امارات و عمان، نظارت کند.

جالب اینجاست که همه کارشناسان مسائل سیاسی و نظامی بر رقابت پشت پرده بین عربستان سعودی و امارات برای تسلط بر مسقط اتفاق نظر دارند.

شایان ذکر است بحران قطر و معاملات بین محمد بن سلمان، محمد بن زاید و شاهزاده قطر، تمیم بن حمد آل ثانی، و طمع بی پایان آنها باعث تشدید تنش ها و افزایش نگرانی کویت و عمان از تسلیم قطر دربرابر «المحمدین» می شود. همچنین بیانیه ی مشترک امارات، عربستان سعودی، مصر و بحرین درباره ی قطع روابط با کشور قطر به هدف سیطره ی کامل بر قطر، عمان و کویت شکل گرفت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟