عذرخواهی رسمی اردن بخاطر پرچم عراق!

  • انتشار: ۱۸ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 56497
پرچم عراق و کردستان

وزارت‌خارجه اردن به دلیل قرار ندادن پرچم عراق در کنار پرچم اقلیم کردستان در حین مراسم استقبال از رهبر حزب دموکرات کردستان، رسماً از دولت عراق عذرخواهی کرد.

وزارت امور خارجه اردن با صدور بیانیه‌ای، در رابطه با نبود پرچم عراق در کنار پرچم اقلیم کردستان در مراسم استقبال از مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق در امان توضیحاتی ارائه داد.

در همین راستا، سفیان القضات، سخنگوی وزارت‌خارجه اردن اظهار داشت: قرار نگرفتن پرچم عراق در کنار پرچم اقلیم کردستان در جریان استقبال فیصل بن الحسین، برادر و مشاور سیاسی ارشد عبدالله دوم، پادشاه اردن از مسعود بارزانی یک اشتباه پروتکلی فردی و اقدامی غیر عمدی بود.

وی افزود: اردن به روابط ویژه و برادری تاریخی خود با عراق افتخار می‌کند و خواهان توسعه همکاری و هماهنگی در زمینه‌های مختلف است که این امر نتایج مثبتی برای دو کشور در پی دارد.

سخنگوی وزارت‌خارجه اردن در ادامه ضمن تاکید بر موضع ثابت کشورش در راستای حمایت از امنیت، ثبات و تمامیت ارضی عراق، خاطرنشان کرد: عراق که با فداکاری‌های بزرگ، پیروزی تاریخی را در مقابل گروه‌های تروریستی رقم زد، یکی از ستون‌های اساسی ثبات در منطقه به شمار می‌رود.

القضات گفت: اردن به روابط خود با تمامی طیف‌ها و اقشار ملت برادر عراق در چارچوب یک کشور یکپارچه افتخار می‌کند و بر موضع ثابت خود در پشتیبانی از این کشور در فرآیند بازسازی و تحکیم ثبات تاکید دارد.

بارزانی در پاسخ به دعوت رسمی عبدالله دوم روز جمعه در راس هیئتی برای شرکت در “کنفرانس جهانی اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا” وارد شهر امان شد. وی در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی ملکه علیاء در شهر امان، از سوی شاهزاده فیصل مورد استقبال قرار گرفت، اما در مراسم استقبال، تنها پرچم‌های اردن و اقلیم کردستان قرار گرفته و پرچم کشور عراق گذاشته نشده بود و همین مسأله اعتراض فعالان و سیاستمداران عراقی را به همراه داشت.

بر اساس پروتکل‌ها، باید پرچم عراق در کنار پرچم اقلیم کردستان در مراسم‌ها قرار بگیرد.

وزارت‌خارجه عراق نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به این اتفاق و عذرخواهی وزارت‌خارجه اردن واکنش نشان داد.

در همین راستا، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت‌خارجه عراق گفت که کشورش به روابط برادرانه و عمیق خود با اردن افتخار می‌کند و این روابط بر احترام متقابل متمرکز است.

وی افزود: ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در تماسی تلفنی با محمد علی الحکیم، همتای عراقی خود توضیحاتی را درباره قرار نگرفتن پرچم عراق در جریان استقبال از بارزانی ارائه داد و گفت که کشورش یک بیانیه را در این باره صادر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت‌خارجه عراق ادامه داد: الصفدی در این تماس تلفنی ضمن ستودن روابط برادرانه عراق و اردن اتفاق مذکور را یک اشتباه پروتکلی خواند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟