عده ای در حکومت با ارائه طرح های غیر عملی و حساسیت برانگیز تلاش دارند تا انتخابات برگزار نشود

  • انتشار: ۱۴ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15437

برخی از اگاهان و نمایندگان پارلمان می گویند؛ گروه‌هایی در دولت با ارائه طرح‌های غیرعملی و حساسیت برانگیز برای عدم برگزاری انتخابات پارلمانی در زمان تعیین شده تلاش می‌کنند.

آنان می گویند، طرح کنونی قانون انتخابات نسخه‌ای از حکومت ظاهرشاه و نجیب الله است و گروه‌هایی در ریاست جمهوری با ارائه طرح‌های پیچیده و غیرعملی برای عدم برگزاری انتخابات پارلمانی تلاش می‌کنند.

روزنامه ماندگار می نویسد؛ تعدادی از نمایندگان پارلمان و نهادهای حامی انتخابات می‌گویند که افرادی در ریاست‌جمهوری چنین طرح‌های حساسیت‌برانگیزی برای بن‌بست در این روند پیشنهاد کرده‌اند.

این واکنش‌ها در حالی مطرح شده است که دفتر ریاست جمهوری افغانستان در نشست اول شهریور کابینه اعلام کرده بود که طرح قانون انتخابات که در آن حوزه‌های انتخابات پارلمانی تک‌ کرسی شده است در اصول مورد تایید قرار گرفته است اما دفتر اشرف غنی توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است.رییس جمهوری هیچ توضیحی در مورد چگونگی این طرح داده نشده است.

براساس قانون انتخابات ۱۳۸۳، هر ولایتی یک حوزه‌ انتخابی پارلمانی در نظر گرفته شده که هر یک از این حوزه‌ها (ولایت‌ها) بر حسب جمعیت دارای ۲ تا ۳۳ کرسی در مجلس است. در واقع، از ۲۵۰ کرسی مجلس، ۲۴۰ کرسی آن بین این ولایت‌ها تقسیم شد و ۱۰ کرسی دیگر به کوچی‌ها اختصاص داده شد. حالا اگر حوزه‌های تک‌نماینده‌ای تصویب شود، این به آن معناست که سراسر افغانستان به ۲۵۰ حوزه تقسیم خواهد شد و ممکن است پس از این از هر حوزه تنها یک نفر نماینده به مجلس برود.

کارشناسان طرح تک کرسی شدن انتخابات را مبهم می‌دانند.

«نعیم ایواب‌زاده» رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) و عضو کمیته گزینش اظهارداشت که در شرایط کنونی امنیت تامین نیست و مرزهای شهرها و روستاها نیز هنوز مشخص نیست و افراد مسلح با نفوذ نیز از مشکلات طرح انتخابات است.

وی افزود: اجرای طرح تک کرسی در شرایط کنونی غیرممکن است و دولت با پیشنهاد طرح‌های غیر اجرایی در صدد سنگ اندازی در راه برگزاری انتخابات است.

ایواب‌زاده تاکید کرد: در ریاست‌جمهوری افرادی حضور دارند که برگزاری انتخابات برای آنها بسیار بی‌ارزش است و هیچ اراده‌ای برای برگزاری انتخابات ندارند.

درهمین حال موسی فریور استاد دانشگاه کابل نیز می‌گوید: این طرح به هدف برگزار نشدن انتخابات پیشنهاد شده است؛ زیرا طراحان آن می‌دانند که عملی شدن این طرح در افغانستان غیر ممکن است.

کم‌ترین سهم هر ولایت در مجلس دو کرسی و بیشترین سهم 33 کرسی است که سهم زنان هر ولایت در مجلس حداقل یک کرسی در نظر گرفته شده است. حالا اگر این حوزه‌ها از ولایت‌ها کوچک‌تر شود، چه مکانیسمی در نظر گرفته خواهد شد و سرنوشت سهم زنان چه خواهد شد؟

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟