عده‌ای از هم‌پیمانان آمریکا، قهرمان صحنه اعتراض علیه آمریکا شده‌اند

  • انتشار: ۱۸ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 34169

زکریا زکریا، عضو مجلس نمایندگان در پی فرمان اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس گفت که برخی از هم‌پیمانان امریکا پیش از این گفته بودند که این اقدام – انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس – در جهان اسلام واکنشی را در بر نخواهد داشت.

آقای زکریا علاوه کرد که اکنون این افراد “قهرمان صحنه اعتراض” بر علیه فرمان اخیر دونالد ترامپ شده‌اند.

این عضو مجلس هر چند از کشور خاصی نام نبرد اما در پی صدور اخرین فرمان دونالد ترامپ، اکثر کشورها اسلامی به خصوص عربستان، ایران و ترکیه به این مساله واکنش نشان دادند.

در بین این کشورها، عربستان رابطه دیپلماتیک نزدیکی با ایالات متحده دارد و به صورت سنتی همه تجهیزات نظامی و سلاح‌هایش را از این کشور تهیه می‌کند.

همچنین در دیداری که دونالد ترامپ از عربستان حدود 7 ماه پیش داشت؛ دختر ترامپ نیز هدیه‌ای میلیونی از رهبران عربستان و امارات دریافت کرده بود.

برخی دیگر از کشورهای اسلامی نیز روابط دیپلماتیک خوبی با آمریکا و اسرائیل دارند اما بعد از فرمان اخیر ترامپ اکثر این کشورها واکنش نشان داده اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا هفته گذشته فرمان انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس را صادر کرد که باعث واکنش‌های فراوانی شد.

زکریا زکریا نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان این اقدام ترامپ را با شدیدترین الفاظ مورد نکوهش قرار داد و گفت که هر اقدامی که صلح را به مخاطره بیاندازد، معقول نیست.

این واکنش‌ها در حالی مطرح می‌شود که ریاست جمهوری نیز سه روز پیش به این فرمان رئیس جمهوری امریکا واکنش نشاده داده و گفته بود که این اقدام دولت امریکا صلح خاورمیانه را با خطر مواجه می‌کند.

ارگ نوشته بود که تصمیم اتخاذ شده باعث جریحه‌دار شدن احساسات تمام مسلمانان جهان شده است و پروسۀ صلح در خاورمیانه را به مخاطره می اندازد، از این جهت هر اقدام یک جانبه در این خصوص بدون اشتراک فلسطین و راه حل دولت مستقل، به نتیجۀ مثبت و راه حل دایمی منتج نمی‌شود.

لازم به ذکر است که علاوه بر کشورهای اسلامی، کشورهای متحد آمریکا چون بریتانیا نیز این کار را عملی غیر سازنده در مسیر گفتگوهای صلح در فلسطین توصیف کرده است.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته است که “نگران” است او به طور یک‌جانبه بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد.

کنگره آمریکا 20 سال پیش انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را تصویب کرده بود اما هیچ یک از روسای جمهوری این کشور حاضر به اجرایی کردن این مصوبه نشده بودند. آمریکا اولین کشوری است که سفارت خود را به بیت المقدس منتقل می‌کند.

در پی این اقدام دونالد ترامپ، علاوه بر دولت، شهروندان کشور نیز در ولایت های کابل، هرات، مزار، تخار، بغلان، غزنی، بغلان و برخی ولایت‌های دیگر تظاهرات کردند.

تظاهر کنندگان تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را نکوهش کردند و پرچم این کشور را نیز به آتش کشیدند.

علاوه بر راهپیمایی، هزاران شهروند دیگر در فضاهای اجتماعی با تغییر پروفایل خود، حمایتشان از فلسطین اعلام کرده و این اقدام ترامپ را توطیه ای بزرگ خوانده اند. آنان نوشته‌اند که رئیس جمهور امریکا با این اقدامش مانع صلح در خاورمیانه می‌شود و روابط به کشورها را آسیب می‌رساند.

اما عده‌ای محدود نیز واکنش شهروندان کشور را نابه‌جا خوانده و گفته‌اند که افغانستان ده‌ها مشکل داخلی دارد و مساله فلسطین ربطی به افغانستان ندارد.

کاربری در فیسبوک خود به ذکر نام از کسی نوشته: “وقتی سر دردیم، دلیل بر این نمی شود که درد دل خود را فراموش کنیم. درست است که کشور خود ما گرفتاری ها و بدبختی های فراوان دارد و بیت المقدس ما افغانستان است، اما همدردی و یاری هم‌کیش و همنوع مظلوم و قربانی، هرچند اندک باشد، وظیفه انسانی هر کدام ماست. مخصوصا آنانی که از ظلم و تجاوز ظالمان رنج دیده اند.”

اما بر خلاف این واکنش‌ها، اعضای شورای سراسری علمای افغانستان حاضر به گفتگو نشدند و به بهانه‌های مختلف از موقف خود سر باز زدند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟