عجیب ترین اشتباهات پزشکی جهان

  • انتشار: ۲۶ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 105918

شما هم بدون شک در مورد اشتباهات فاحش پزشکی که منجر به آسیب جدی یا حتی مرگ بیمار شده است چیزهایی شنیده اید.

در اصطلاح پزشکی به این خطاها که نباید تحت هیچ شرایطی صورت گیرد «never events» می گویند. حوادثی مثل جا گذاشتن وسایل جراحی در درون بیمار، سقوط بیمار از تخت خواب، روش های درمانی  غلط و خطاهای عجیب و  غریبی دیگر از این دست همه و همه می تواند برای پزشک پیامدهای بدی داشته باشد.

عجیب ترین اشتباهات پزشکی جهان
عجیب ترین اشتباهات پزشکی جهان

با ما همراه باشید تا با برخی از اشتباهات عجیب و غریب پرشکی آشنا شوید:

پیوند ریه و قلب اشتباهی

یکی از بدترین اشتباهات رایج در  عرصه پزشکی در سال ۲۰۰۳ میلادی زمانی اتفاق افتاد که یک دختر هفده ساله برای عمل جراحی قلب و ریه به امریکا منتقل شد.

وقتی مرد خیری به نام مک ماهوتی داستان این دختر هفده ساله را در روزنامه خواند، تمام هزینه درمان او را پرداخت کرد.

عمل پیوند عضو روی جیسکا انجام شد اما وضعیت جسمی او پس از عمل روز به روز بدتر و بدتر شد. وقتی مشکل مورد بررسی قرار گرفت مشخص شد که پزشکان اندام های فردی با گروه خونی ناسازگار را به جیسکا پیوند زده بودند.

گروه خونی جیسکا o و گروه خونی اهدا کننده عضو A بود که ناسازگار بودند و بدن جیسکا این اندام را پس زدند و دختر هفده ساله بیهوش شد.

دو هفته بعد یک بار دیگر جیسکا تحت عمل پیوند عضو قرار گرفت و این بار اندامی با گروه خونی سازگار به دختر هفده ساله پیوند زده شد.

با اینکه این اندام ها خوب کار می کرد اما چون جیسکا دچار آسیب مغزی جبران ناپذیر شده بود دیگر نمی شد کاری برای او  انجام داد.

در این اشتباه پزشکی مرگبار یک دختر بی گناه قربانی خطای فاحش پزشکان شد. در این اشتباه پزشکی نه تنها دو ریه و دو قلب به هدر رفت بلکه دیگر بیماران نیازمند پیوند عضو نیز شانس صددرصدی خود برای بهبودی را از دست دادند.

 عمل قلب به جای درمان عفونت تنفسی

از دیگر اشتباهات خطرناک و عجیب و غریب پزشکی باید به یک عمل جراحی اشتباه که در بیمارستانی در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی اتفاق افتاد اشاره کرد.

عجیب ترین اشتباهات پزشکی جهان
عجیب ترین اشتباهات پزشکی جهان

در این بیمارستان پزشکان به اشتباه یک پیرزن هشتاد و سه ساله را مورد عمل قلب انجام دادند در حالیکه این عمل می بایست روی یک بیمار دیگر انجام می شد و این پیرزن به عمل جراحی عفونت تنفسی نیاز داشت.

پزشک این پیر زن و بیمار دیگری که به  عمل قلب نیاز داشت مشترک بود. پرستار به دستور پزشک می بایست بیمار را برای عمل جراحی قلب به اتاق جراحی می برد اما پرستار نام بیماران را  اشتباه گرفته بود و پیر زن را به اتاق جراحی قلب برده بود.

پزشک پس از پی بردن به اشتباه خود از خانواده پیرزن معذرت کرد و هزینه ای از پیرزن هشتاد و سه ساله دریافت ننمود.  


عمل مغز اشتباهی

در یکی دیگر از اشتباهات عجیب و غریب پزشکی که در سال ۲۰۱۸ میلادی اتفاق افتاد، یک بیمار به اشتباه تحت عمل مغز قرار گرفت در حالیکه یک بیمار دیگر می بایست عمل مغز می شد.

ماجرا از این قرار بود که دو فرد بیهوش را به بیمارستانی در کنیا آوردند و در یک بخش نگهداری کردند.

یکی از بیماران لخته خون در مغزش قرار داشت و بیمار دیگر سرش کمی ورم کرده بود. جراحان بیماری که سرش ورم داشت را به اتاق پزشکی بردند و عمل مغز کردند و پس از دو ساعت هیچ لخته خونی در مغز او پیدا نکردند، در این زمان بود که به اشتباه خود پی بردند.

بیمارستان پزشکان و پرستارانی که این اشتباه عجیب را مرتکب شده بودن را تعلیق کرد. بیماری که به عمل مغز نیاز داشت نیز حالش خوب شده بود و به جراحی نیازی نداشت.

در این اشتباه مرگبار جراح مغز، متخصص بیهوشی و دو پرستار نقش داشتند.

قطع انگشت و پای اشتباه بیمار

در این اشتباه عجیب و غریب پزشکی، بیماران بیچاره پا و انگشت سالم خود را از دست دادند.

ماجرا در بیمارستانی اتفاق افتاد که در آن پزشکی به نام رولاندو سانچز به اشتباه پای سالم بیماری به نام ویلی کینگ که ۵۲ ساله بود را قطع کرد. 

عجیب ترین اشتباهات پزشکی جهان
عجیب ترین اشتباهات پزشکی جهان

بیمار وقتی متوجه اشتباه پزشک شد هیچ کاری نمی توانست انجام دهد. پزشک مسئولیت این اشتباه را به گردن نگرفت و کادر اتاق عمل را مقصر دانست چون تخته سیاه اتاق عمل به اشتباه به قطع شدن پا اشاره کرده بود.

البته طبق نظر پزشک پایی که قطع شده بود نیز کاملا سالم نبود و شاید در آینده ای نزدیک نیاز به قطع کردن پیدا می کرد.

این پزشک در اشتباه دومش انگشت یک بیمار را بدون اجازه بیمار قطع کرد و در سال ۱۱۹۵ مجوز پزشکی او به حالت تعلیق درآمد.

هم اسمی بیمار و عمل رحم به جای آپاندیس

در یکی دیگر از اشتباهات عجیب و غریب پزشکی یک بیمار به اشتباه تحت عمل رحم قرار گرفت در حالیکه به عمل آپاندیس نیاز داشت.

در سال ۲۰۱۵ میلادی یک زن بیمار به بیمارستان مراجعه و از درد شکم خود ناله کرد. آزمایشات انجام شده روی این بیمار انگلیسی نشان داد که او به عمل آپاندیس نیاز دارد.

پزشکان به اشتباه تخمدان و رحم او را عمل کرده برداشتند. پرشک در توجیه اشتباه فاحش خود خطای دید را بهانه کرد و گفت لوله رحم و آپاندیس از نظر شکل ظاهری شبیه به هم است و او این دو  عضو را اشتباه گرفته است.

همین پزشک یک بار دیگر  اشتباه بزرگ دیگری را مرتکب شد و به جای آپاندیس مقداری چربی را از بدن بیمار خارج کرد.

این پزشک معالج بار دیگر به جای کیست یک ضایعه پوستی را از بدن بیمار جدا کرد. سلسله اشتباهات پزشک باعث شد مجوز درمان وی باطل گردد.

به هر صورت آشنایی با اشتباهات عجیب و غریب پزشکی فوق سبب می شود بعد از این هنگام مراجعه به پزشک احتیاط لازم را به خرج دهید و تا آخرین لحظات رفتن به اتاق عمل پرونده پزشکی خود را خوب چک کنید چون به پرستاران و کادر جراحی بیمارستان ها خیلی نمی توان اعتماد کرد.