عجایب فوتبال افغانستان؛حضور بازیکنان فوتبال در مسابقات فوتبال ساحلی و فوتسال

  • انتشار: ۹ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: ورزشی
  • شناسه مطلب: 55467

فوتبال یکی از رشته های پرطرفدار در جهان است و در سال های اخیر توانسته در بین مردم افغانستان نیز جای باز کند و مسابقات متفاوت برگزار شود.

در افغانستان و از سوی فدراسیون فوتبال کشور، در رده های سنی مختلف، لیگ برگزار شده و این روند در رشته های متفاوت به مانند ساحلی، دختران و فوتسال هم انجام می شود.

اما همیشه و از همان ابتدا، برگزاری لیگ های فوتبال در افغانستان به ویژه کابل، ناهمانگ، بی نظم، بدون مدیریت لازم و بدون هدف برگزار شده است.

برای داشتن تیم های ملی قدرتمند در تمام رده های سنی، نیاز جدی به برگزاری منظم لیگ در همان رده های سنی هستیم؛ اما این موضوع در فوتبال افغانستان به هیچ عنوان دیده نمی شود.

مشکلاتی که در لیگ های برگزار شده در فوتبال افغانستان دیده می شود را در برخی موارد برجسته می سازیم:

1ـ حضور بازیکنان در تمام رشته ها و یا رده های سنی؛ در این مورد باید گفت که بازیکنان تیم های ملی فوتبال در رشته های فوتسال، فوتبال ساحلی و یا هم رده های سنی برخلاف تیم ملی شان از برجسته ترین هاست.

هرچند که فدراسیون فوتبال و مسوولان آن ناظر بر تمام مسابقات هستند؛ اما دیده می شود که یک بازیکن فوتبال به راحتی و بدون هیچ ممانعتی در مسابقات فوتسال و یا هم فوتبال ساحلی حضور پیدا می کنند.

این بازیکنان با این روش، جای را برای دیگران تنگ کرده و از ظهور استعدادهای نهفته جلوگیری می کنند و از سوی دیگر، مسوولان فدراسیون نیز با آن برخورد نمی کنند.

2ـ برگزاری مسابقات رسمی با مدت زمان کمتر از قانون؛ از دیگر مشکلاتی که در لیگ های برگزار شده در کابل می توان یاد کرد، این است که مسابقات رسمی و آن هم در رده های سنی بالاتر از 15 سال، نیمه هایی کمتر از 45 دقیقه قانونی برگزار می شود.

لیگ کابل که مسوول برگزاری آن فدراسیون کابل می باشد و زیر نظر فدراسیون ملی قرار دارد، در نیمه های 35 و یا 40دقیقه ای برگزار می شود.

دلیل عمده این غیرقانونی و بی نظمی از سوی مسوولان فدراسیون، کمبود وقت در روزهای زمستان اعلام شده که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

این روند در مسابقات گروه های الف، B و C نیز دوام دارد.

3ـ نه ماه رخصتی و سه ماه پرفشار؛ فشردگی مسابقات تنها در سه ماه آخر سال که برابر با فصل سرما است، یکی دیگر از بی نظمی های برگزاری مسابقات و لیگ در کابل و مسابقات فدراسیون فوتبال می باشد که از کیفیت آن به صورت کامل می کاهد.

4ـ عدم مدیریت؛ این امر به مسوولان برگزاری مسابقات از جمله فدراسیون ملی فوتبال، فدراسیون فوتبال کابل و کمیته جوانان مرتبط است.

به صورت نمونه مسابقات 18 سال که در روزهای اخیر جریان داشت، برای چند بار به تاخیر افتاد و مسابقات تعویق شد؛ ناگفته نباید گذاشت که در مسابقات 18 سال فعلی، بازیکنان تیم های 19، 20 و 23 سال حضور دارند و با کمال بی برنامگی، مسوولان فدراسیون مسابقات را افتتاح کرده و می بینند که بازیکنان با سن بیشتر در مسابقات حضور دارند.

این موارد و به مانند آنها چندین موارد دیگر، از کیفیت فوتبال کشور می کاهد و دلیلی می شود برای اینکه بازیکنان داخلی به تیم ملی بزرگسالان کشور راه نمی یابند.

موارد گفته شده در رده های سنی پایین تر به صورت گسترده تر وجود دارد که هیچ برنامه ای در قبال آن از سوی مسوولان روی دست گرفته نشده است.

با این ضعف مدیریت و تنها برای تطبیق مسابقات بر اساس برنامه ارائه شده به کنفدراسیون آسیا و فیفا نمی توان زمینه رشد فوتبال را فراهم کرد؛ بلکه تنها مسوولان دل شان را خوش خواهند کرد و به نوعی بودجه لازم را به جیب بزنند و نمی توان از مسابقات رده سنی، بازیکنی خارج از ملی پوشان انتخاب شده، به جامعه فوتبال معرفی کرد.

خاورمیانه

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟