عبدالله: مقامات چین چند بار با طالبان گفتگو کرده اند

  • انتشار: ۲۴ حوت ۱۳۹۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 3189

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان گفته است که چین تا کنون چندین بار با طالبان گفتگو کرده و از آنها خواسته تا در مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از شبکه تلویزونی تمدن، آقای عبدالله در نشستی‌ که از سوی روزنامه ایندیا تودی در دهلی نو برگزار شد، گفت: “چینی‌ها در چند ماه گذشته یک، دو یا سه دور گفتگو با طالبان برگزار کرده اند. آنها از طالبان خواسته اند تا مستقیما با دولت افغانستان گفت‌وگو کنند و این پیام خوبی است.”

ماه پیش وزیر خارجه چین در جریان سفرش به پاکستان گفت که پکن مایل است در مذاکرات برای پایان دادن به جنگ در افغانستان میانجیگری کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین هفته پیش گفت که گزارش‌ها در این مورد که دیپلمات‎های این کشور ماه پیش با نمایندگان طالبان در اسلام‌آباد ملاقات کرده اند، “با واقعیت همخوانی ندارد.”

آقای عبدالله افزود که افغانستان از زمان حامد کرزی تلاش‌های را آغاز کرده بود تا رابطه خود را با چین گسترش دهد و از نفوذ پکن بر پاکستان برای حمایت از روند صلح افغانستان بهره ببرد.

او گفت: “ما نمی‌خواهیم در مورد مذاکره با طالبان بدبین یا خوشبین باشیم. هر چیزی که از سوی پاکستان وعده داده می‌شود، مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.”

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در نخستین سفر رسمی‌ خود به عنوان رئیس جمهوری، به چین رفت.

از زمان این سفر، روابط کابل و اسلام آباد رو به بهبود گذاشته است.

قبلا گزارش‌هایی منتشر شده بود که گفتگو‌های مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان در هفته نخست ماه مارس برگزار می‌شود. محل این گفت‌وگو ها مشخص نشده اما گفته شده که این مذاکرات ممکن است در کابل، اسلام آباد، دبی یا پکن برگزار شود.

رئیس اجرایی افغانستان در این نشست به نگرانی‌هایی‌که در مورد رابطه افغانستان و هند پس از تلاش‌های اشرف غنی برای نزدیک شدن به پاکستان به وجود آمده نیز اشاره کرد و گفت: “بنیادهای روابط افغانستان و هند بسیار مستحکم اند. لطفا این بنیادها را براساس روابط ما با دیگر کشورها قضاوت نکنید.”

او گفت: “لازم می‌بینم تا از حمایت سخاوتمندانه هند از افغانستان در ۱۴ سال گذشته سپاسگذاری کنم. من مطمئنم که شما به افغانستان به عنوان یک دوست دایمی نگاه می‌کنید.”

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟