عبدالله: مذاکرات صلح سه روز پس از آزادی زندانیان طالبان در قطر آغاز می شود

  • انتشار: ۱۹ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 91293

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی در یک نشست خبری اعلام کرد که سه روز پس از آزادی ۴۰۰ زندانی باقیمانده طالبان، مذاکرات دولت و این گروه در قطر آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: لویه جرگه به آزادی زندانیان طالبان رای داده و این زندانیان آزاد می‌شوند و سه روز پس از رهایی آنان گفتگوی بین‌الافغانی در قطر آغاز می‌شود.

رئیس شورای مصالحه ملی گفت: ادعا‌هایی وجود دارد که تعدادی از ۴۰۰ زندانی طالبان در روز‌های عید یا پس از آن آزاد شده اند، تاکنون هیچ یک از این ۴۰۰ زندانی آزاد نشده و آن صرفا یک ادعا بود، اما ۵۰۰ زندانی دیگر طالبان رها شده‌اند.

وی تاکید که ۴۰۰ زندانی همه طالبان افغانستانی هستند و جرم‌های آن‌ها با اعضای لویه جرگه مشورتی مطرح شده است.

عبدالله اضافه کرد که بعد از پایان لویه جرگه، تشکیلات شورای مصالحه ملی اعلام می‌شود. وی افزود: این تشکیلات قرار بود بعد از عید قربان اعلام شود، اما به خاطر برگزاری لویه جرگه به تعویق افتاد.

گفتنی است که لویه جرگه مشورتی صلح از روز جمعه (۱۷ اسد) در کابل آغاز به کار کرد و قرار است اختتامیه آن امروز برگزار شود.

بر اساس توافقنامه صلح آمریکا و طالبان، دولت افغانستان باید ۵ هزار زندانی طالبان را آزاد کند و از این تعداد، تاکنون ۴۶۰۰ زندانی این گروه آزاد شده است. همچنین دولت ۵۰۰ زندانی طالبان را خارج از لیست این گروه آزاد کرده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور گفته است که بر مبنای قانون اساسی و قانون جزا، اختیار آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان را ندارد و در مورد سرنوشت آن‌ها لویه جرگه باید تصمیم بگیرد. به گفته دولت، این زندانیان طالبان به ارتکاب جرایم سنگین متهم هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟