عبدالله: طالبان اعلام پیروزی نکند/ موافقتنامه صلح با طالبان مشروط است/ اقدامات خود برای حل بحران انتخابات را متوقف کرده ایم

  • انتشار: ۱۱ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 79354
داکتر عبدالله

عبدالله عبدالله که روز گذشته در نشست مشترک افغانستان، آمریکا و ناتو در ارگ ریاست جمهور شرکت کرده بود تاکید کرد که حضور وی در این نشست به معنای تغییر موضع در انتخابات ریاست جمهوری نیست.

عبدالله اظهار داشت: به عنوان رئیس اجرائی دولت افغانستان در این مراسم شرکت کردم اما رهبران سیاسی به دلیل انحصارگرایی و نتایج انتخابات شرکت نکردند.

وی افزود: افغانستان در فرصتی مهم، حساس و تاریخی قرار دارد و باید تمام مردم از آن استفاده کنند؛ نباید کسی از این فرصت ایجاد شده سوء استفاده کند.

رئیس اجرائی همچنین از طالبان خواست که اعلام پیروزی نکنند.

عبدالله عبدالله اضافه کرد: طالبان در موافقنامه دوحه تعهد کرده است که روابط خود با سایر گروه ها را قطع کند و این موافقتنامه مشروط است.

وی بیان داشت: در چند روز آینده تمام تمرکز دولت افغانستان روی صلح است و اعلامیه مشترک ناتو، آمریکا و افغانستان به مردم اطمینان داد که حمایت‌ها از جمهوری افغانستان ادامه دارد.

عبدالله عبدالله گفت: وارد شدن به مذاکرات بین الافغانی همه را در یک آزمون بزرگ قرار می دهد؛ ما به خاطر اولویت بخشیدن به تلاش های صلح، اقدامات خود برای حل بحران انتخاباتی را متوقف کرده ایم.

وی همچنین به تیم مذاکره کننده با طالبان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: تیمی که از سوی افغانستان می رود، باید فراگیر باشد، در غیر این صورت نمی تواند موفق شود.

قابل ذکر است که توافقنامه صلح آمریکا و طالبان روز گذشته پیش توسط «زلمی خلیلزاد»، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان و «عبدالغنی برادر»، معاون گروه طالبان به صورت رسمی امضا شد.

توافقنامه صلح آمریکا و طالبان در سه بخش تنظیم شده است. بخش نخست این توافقنامه به خروج نیروهای خارجی از افغانستان پرداخته است. بخش دوم، بر عدم استفاده از خاک افغانستان علیه آمریکا و متحدانش تاکید کرده و بخش سوم نیز گام‌های بعدی که قرار است پس از توافق برداشته شوند را بیان کرده‌ است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟