عبدالله: از آزادی زندانیان طالبان پیش از مذاکرات صلح حمایت می کنم

  • انتشار: ۱۶ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 80440
داکتر عبدالله

در پی دیدار زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی دولت وحدت ملی، فریدون خوزون، سخنگوی ریاست اجرائی اعلام کرد که عبدالله از آزادی زندانیان طالبان بر اساس توافقنامه صلح میان این گروه و آمریکا حمایت می کند.

خوزون اظهار داشت: «اعتماد سازی برای پیشبرد گفتگوهای صلح بسیار مهم است و رهایی پنج هزار زندانی طالبان و هزار نیروی امنیتی که در بند طالبان قرار دارند یک ضرورت است.»

قابل ذکر است که توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان پس از یک و نیم سال مذاکره در تاریخ ۱۰ حوت به امضا رسید.

در این توافقنامه آمریکا تعهد کرده است که ۵ هزار زندانی طالبان را تا قبل از آغاز مذاکرات بین الافغانی در تاریخ ۲۰ حوت از زندان‌های دولت افغانستان آزاد کند! همچنین قرار است طالبان نیز هزار زندانی دولت افغانستان را آزاد نماید. این موضوع مخالفت شدید دولت را در پی داشت و اشرف غنی یک روز پس از امضای این توافقنامه در یک نشست خبری تاکید کرد که هیچ تعهدی برای آزادی زندانیان طالبان وجود ندارد و اساسا آمریکا از چنین حقی برخوردار نیست که درباره آزادی زندانیان دولت افغانستان تصمیم گیری کند.

از سوی دیگر، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی نیز اعلام کرد که زندانیان دولت افغانستان در نزد طالبان حتی به ۱۰۰ نفر هم نمی رسد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟