عامل اصلی بی ثباتی در کشور، ارگ است

  • انتشار: ۹ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 36302

توافق ملی و تغییر در واکنش به اختلافات بوجود آمده بین والی بلخ و سران حکومت وحدت ملی می گوید که مهمترین عامل بی ثباتی فعلی در کشور انحصارگرایی ارگ است که به خاطر تداوم سلطه فراقانونی و انحصارگرایانه‌اش؛ هر روز به طبل سیاست حذف، استبداد، نفاق‌افگنی و فراقانونی می‌کوبد و به طور بی‌رحمانه، کشور را در بی‌ثباتی فرو می‌برد.

توافق ملی و تغییر در یک کنفرانس خبری در کابل ضمن حمایت از عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت، موقفش را در قبال تنش میان بلخ و کابل اعلام داشته و گفته است که این حکومت مشروعیت سیاسی و مردمی خود را از دست داده است.

این جریان سیاسی در برابر اظهارات سفارت امریکا در کابل نسبت به تنش سیاسی میان کابل و بلخ واکنش نشان داده و گفته است که امریکا سرمایه‌های زیاد مادی و معنوی‌اش را در افغانستان صرف کرده است، ولی این نباید به مثابه دخالت در امور داخلی افغانستان تعبیر شود.

متن کامل اعلامیه توافق ملی و تغییر به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اعلامیه مطبوعاتی توافق ملی و تغییر در مورد تنش امریکا و بلخ

مقدمه:

«توافق ملی و تغییر» یک روند سیاسی – اجتماعی بوده و در شرایط کنونی اپوزیسیون سیاسی و بدیل حکومت غیر قانونی و فاسد موجوده می‌باشد. توافق ملی به خاطر حاکم ساختن اراده مردم، متوقف كردن جنگ ویرانگر و برقراری صلح عادلانه، فراگیر، پایدار و نهادینه ‌ساختن اراده مردم وارد عرصه مبارزه گردیده است.

بحران افغانستان از عوامل گوناگون داخلی و خارجی متاثر است و زمانی‌ که آن‌ها با هم ترکیب و عجین شوند، شرایط نهایت بحرانی و پیچیده را علیه مردم و کشور ما تحمیل می‌کنند، البته مهمترین عامل جنگ، بی‌ثباتی و بی‌قانونی، لجام گسیخته‌گی و انحصار گرایی ارگ است که به خاطر تداوم سلطه فراقانونی و انحصارگرایانه‌اش؛ هر روز به طبل سیاست حذف، استبداد، نفاق‌افگنی و فراقانونی می‌کوبد و به طور بی‌رحمانه، کشور را در بی‌ثباتی فرو می‌برد.

«توافق ملی و تغییر» جهت تامین صلح، ثبات، عدالت و رفع سیاست‌های انحصارگرایانه و فراقانونی ارگ به خصوص جهت نقش بر آب ساختن کودتای سفید ارگ علیه بلخ، مردم رنجدیده ما و جامعه جهانی، دیدگاه‌های خود را طور ذیل به هموطنان خود و جامعه جهانی شریک میسازد:

تنش بلخ و امریکا:

۲- از این‌که امریکا در پای توافق‌نامه حکومت وحدت ملی به حیث شاهد امضا کرده و هم‌چنان موتور متحرک تطبیق‌کننده توافق‌نامه حکومت و حدت ملی شمرده می‌شود، بجای آنکه ارگ را تشویق به تطبیق توافق‌نامه نماید، گاه گاه به نحوی از آنحا از کودتای سفید ارگ علیه بلخ و مردم افغانستان حمایت صورت می‌گیرد، این بدان معنی است که در محتوا، بحران موجود در حقیقت بین امریکا و بلخ است نه میان ارگ و بلخ.

۲- امریکا می‌تواند در کاهش و یا افزایش بحران موجوده نقش مثبت یا منفی را بازی کند، شاید انتظار نخست امریکا این بود که این بحران بسیار زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به نفع ارگ خاتمه یابد، اما اکنون هویدا است که مواضع بلخ نیرومندتر، مردمی تر، ملی تر و تهاجمی تر گردیده است و ارگ عملا شکست خور ده و تاثیرگذاری خود را در جامعه کاملاً از دست داده است.

۳- بحران کنونی تنها بحران بلخ نیست، بلکه بحران تمام کشور می‌باشد، اگر امریکا در انطباق به توافق‌نامه حکومت وحدت ملی و خواسته‌های مردم، این بحران را مدیریت ننماید و بر بنیاد مذاکرات آن را حل و فصل نکند، افغانستان، جامعه جهانی و امریکا در این بحران به تدریج فرو خواهد رفت.

۴- ارگ اکنون به محور بحران و بی‌ثباتی مبدل گردیده است، با گذشت هر روز، گام به گام جامعه افغانی، جامعه جهانی و به خصوص امریکا را در بحران عمیق‌تر و ژرفتر فرو می‌برد، امریکا که در جا به جایی ارگ ‌نشینان در ارگ نقش تعیین کننده داشت، اکنون در قبال کار کردها و پیامد‌های آن هم مسئولیت دارد.

۵- ما از موقف‌ گیری مستمر و مثبت کاخ سفید جهت حل بحران بلخ قدردانی می‌کنیم، نیاز است که امریکا جهت مدیریت بحران، به طور مستقیم با تیم بلخ وارد مذاکره شود و بر بنیاد گفتگو این بحران ویرانگر را حل نماید، همچنان از سازمان ملل متحد تقاضا می‌نماییم که جهت حل تنش موجوده مطابق به توافق‌ نامه حکومت و حدت ملی گام بر دارد.

انتخابات:

۱- بر بنیاد قانون اساسی کشور، ماموریت رییس حکومت وحدت ملی در ماه جوزای سال آینده تکمیل می‌گردد.

۲- توافق ملی و تغییر جهت حاکمیت اراده مردم خواهان برگزاری انتخابات، توسط کمیسیون آزاد، مستقل، بی‌طرف و با ظرفیت می‌باشد که در موجودیت این حکومت، داشتن چنین کمیسیون ناممکن است.

۳- در موجودیت ارگ ‌نشینان کنونی، برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه، بی‌طرفانه، سراسری و عمومی امکان پذیر نمی‌باشد.

راه حل:

۱- زمان آن فرا رسیده است که جهت نجات افغانستان، جامعه جهانی و امریکا از تراژیدی خون‌ بار کنونی، انتقال قدرت سیاسی از ارگ ‌نشینان کنونی به طور مسالمت‌ آمیز به حکومت «توافق ملی» صورت گیرد.

۲- ما جهت تشکیل و استقرار حکومت توافق ملی گام های شجاعانه را بر می داریم و از سازمان ملل متحد تقاضا می‌نماییم که در بسترسازی پروسه انتقال قدرت سیاسی از حکومت کنونی به حکومت «توافق ملی» کمک و همکاری همه‌ جانبه نماید.

بااحترام

توافق ملی و تغییر

۸ دلو ۱۳۹۶

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟