عالمی بلخى: براى حل مشکلات مهاجرين استراتيژى پنج ساله تدوين می‌کنم

  • انتشار: ۵ دلو ۱۳۹۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 2823

نامزدوزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان، تدوین استراتیژی پنج ساله، ايجاد زمينه هاى کار قانونى براى مهاجرين و فراهم کردن زمينۀ شرکت مهاجرين در انتخابات را، ازعمده ترين برنامه هاى خود عنوان کرد.

سید حسین عالمی بلخی نامزد وزير امور مهاجرین و عودت کنندگان که امروز برنامه‌های کاری خود را به ولسی جرگه ارایه می‌کرد، گفت که  موضوع مهاجرین، باید در محور سیاست دولت قرار گیرد.

او مهاجرت را یک مسئله ملی خوانده افزود که در صورت کسب راى اعتماد ولسی جرگه، زمینۀ بازگشت و عودت داوطلبانۀ مهاجرین به خصوص مهاجرین متخصص را به کشور فراهم خواهد کرد.

همچنان بلخی، حمایت از مهاجرین افغان در کشورهاى خارجى، استخدام وکلاى مدافع براى زندانيان افغان در خارج از کشور، ايجاد مدیریت سالم و اصلاح تشکیلاتی وزارت، گسترش ظرفیت کارمندان اين وزارت، ایجاد شورا‌های مهاجرین در خارج کشور، ایجاد ارتباط مستقیم با مهاجرین، مبارزه با فساد اداری، و تطبیق برنامه‌های آگاهی دهی را از اولویت‌های کار‌ى اش عنوان کرد.

وی همچنان گفت که در صورت کسب راى اعتماد، براى مهاجرين افغان زمینه راى دهى در انتخابات هاى کشور و  تحصیلات عالی در کشور‌های میزبان را فراهم خواهد کرد.

موصوف افزود که قانونمند ساختن اتباع خارجی در کشور نیز از کار‌های نخستین او خواهد بود.

به گفتۀ بلخی، تلاش خواهد کرد تا سالانه ۱۷۰ میلیون دالر را از جامعه جهانی به منظور کمک و حمایت مهاجرین جلب نماید؛ زیرا در حال حاضر بنابر نبود مدیریت سالم، افغانستان از این کمک‌ها درحالى مستفید نشده است که ایران و پاکستان، همه ساله کمک ها براى مهاجرين افغان از سازمان مهاجرت ملل متحد به دست می‌آورند.

این نامزد وزیرگفت در صورتى که راى اعتماد را کسب کند، به زودى به منظور حل مشکلات مهاجرين افغان به پاکستان خواهد رفت.

بلخی خاطرنشان ساخت که در سه ماه آینده، استیراتیژی پنج ساله وزارت را تدوین، زمینۀ تطبیق قانون را فراهم و زمینهۀ توزیع عادلانه زمین به مهاجرین را فراهم خواهد ساخت.

وی یادآور شد که نا‌امنی، فقر و بیکاری بیشتر باعث مهاجرت‌های غیرقانونی افغان ها شده و وى تلاش خواهد کرد تا زمینۀ کار قانونی را برای مهاجرین افغان در سایر کشور‌ها را فراهم نماید.

حکومت ٢٤ نامزد وزير، نامزد رياست امنيت ملى و نامزد رياست د افغانستان بانک را به ولسى جرگه غرض کسب راى اعتماد معرفى نموده است.

تا حال ١١ تن از نامزدان به شمول بلخى، برنامه هاى کارى شان را به اين جرگه ارايه کرده؛ اما ولسى جرگه به هفت نامزدوزير و نامزد د افغانستان بانک که دو تابعيت دارند، اجازه ارايه برنامه ها را نداده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

  1. علی رضای
    (۵ دلو ۱۳۹۳)

    ممنون از سایت خوب شما لازم به ذکر است که شمادرباره ی مهاجران غیرقانونی در کشور هایی مثل ایران چه تسمیم می گیرید باتشکر ازشما ….

نظر شما چیست؟