طولانی ترین سلسله های پادشاهی جهان

  • انتشار: ۲۳ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 96788

کسانی که به تاریخ و مطالعه ی آن علاقه مند هستند قطعا می دانند که حکومت های پادشاهی زیادی در طول تاریخ وجود داشته است.

هر کدام از این حکومت ها و پادشاهان زمان های مخلتفی سلسله پادشاهی شان ادامه داشته و بعد از آن به وسیله فروپاشی توسط سلسله ای دیگر، به پایان رسیده است.

در این مطلب به سلسله های پادشاهی که در ایران و جهان وجود داشته و مدت زمان برپایی قدرت هر کدام و همچنین به طولانی ترین سلسله های پادشاهی پرداخته شده است.

طولانی ترین سلسله های پادشاهی جهان
طولانی ترین سلسله های پادشاهی جهان

طولانی ترین عمر پادشاهی جهان

در طول تاریخ بعضی از پادشاهان بیشتر از بقیه بر تخت پادشاهی نشسته اند و حکومت آنها طولانی تر از دیگر پادشاهان جهان بوده است.

  • پادشاهی فرانسه و خاندان سلطنتی تاریخی آنها یکی از طولانی ترین سلسله های های پادشاهی جهان به شمار می آیند.
  • سلسله های پادشاهی ژاپن و هلند نیز به همین شکل از دوران پادشاهی طولانی ای برخوردار بوده اند.
  • همچنین خوب است که بدانید بر اساس مدارک تاریخی ای که وجود دارد، طولانی ترین دوره پادشاهی متعلق به پادشاه مصر می باشد.

این پادشاهی تقریبا دو هزار و سیصد سال قبل از میلاد مسیح آغاز شد، درست زمانی که پادشاه مصر نوزادی بیش نبود. تاج گذاری او در نوزادی انجام شد و حکومت پادشاهی او نود و چهار سال طول کشید .

  • پادشاهی انگلستان نیز جزء طولانی ترین پادشاهی های جهان به شمار می رود. الیزابت در سال ۱۹۵۲ بعد از این که پدرش از دنیا می رود به تخت سلطنت می نشیند.

الیزابت در آن زمان ۲۵ سال سن داشت. او در سال ۲۰۱۵ رکورد سلطلنت ملکه ویکتوریا که ۶۳ سال و چند ماه بود را شکست و طولانی ترین دوره سلطنت را در میان پادشاهان انگلیس به خود اختصاص داد .

زمانی که ملکه الیزابت به تخت پادشاهی نشست استالین رهبری شوروی و هری ترومن رهبری آمریکا را بر عهده داشت !

  • از دیگر پادشاهانی که طولانی ترین دوره حکومتی را داشته اند، می توان به حسن البلقیه سلطان برونئی را نام برد. او یکی از ثروتمندترین های جهان نیز به شمار می رود.
  • از دیگر پادشاهی های طولانی که می توان نام برد، حکومت سلطنتی دانمارک است، مارگریت دوم، اولین ملکه زن دانمارک است که از زمان کریستیان چهارم به عنوان کسی که دومین دوره طولانی سلطنتی را داشته به حساب می آید.

او در حال حاضر ۷۶ سال سن دارد و نزد مردم کشورش از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

  • از دیگر دوره های طولانی پادشاهی می توان به پادشاهی کارل گوستاف شانزدهم  در کشور سوئد اشاره کرد که از سال ۱۹۷۳ بر تخت سلطنت نشست.
  • پادشاه تایلند هم زمان زیادی را به حکمرانی پرداخت و در سال ۲۰۱۶ دنیا را وداع گفت و فرزندش به جای او بر تخت نشست .
  • از دیگر پادشاهان فرانسه می توان لویی چهاردهم را نام برد که ملقب به القاب، لویی کبیر و شاه خورشید بود.

لویی از سن چهار سالگی به سلطنت رسید و بیشتر از پادشاهان و ملکه های تاریخ اروپا بر تخت پادشاهی نشست. او بسیار هنر دوست بود و توجه زیادی به ادبیات داشت.

طولانی ترین سلسله های پادشاهی جهان
طولانی ترین سلسله های پادشاهی جهان
  • از دیگر پادشاهان بریتانیا که دوره ای طولانی از حکومت را تجربه کرده اند می توان ملکه ویکتوریا را نام برد.

دوران حکومت او به دوران ویکتوریایی معروف بود و پیشرفت های علمی زیادی در آن زمان در انگلستان رخ داد. مدت حکومت وی ۶۴ سال شمار شده است.

نسبت ملکه الیزابت دوم و ملکه ویکتوریا به این ترتیب است که ؛ الیزابت دوم فرزند جورج ششم، جورش ششم فرزند جورج پنچم، جورج پنجم فرزندا ادوارد هفتم و اوارد هفتم فرزند ملکه ویکتوریا و پرنس آلبرت بود.

  • در تاریخ ژاپن نیز پادشاهی هیرو هیتو جزء طولانی ترین دوره های سلطنتی این کشور به شمار می رود که به عنوان صلح درخشان در میان ژاپنی ها خوانده می شود. از اتفاقات مهمی که در زمان سلطنت این پادشاه رخ داد نقش مهم ژاپن در جنگ جهانی دوم و اتحاد آنها با نازی ها بود.

طولانی ترین سلسله های پادشاهی ایران

از سلسله های حاکم بر ایران که مدت های مدیدی بر این سرزمین حکومت کردند، می توان حکومت عباسیان را نام برد . در حقیقت عباسیان شاید لقب طولانی ترین سلسله را بتواند با اختلاف به خود اختصاص دهد.

این حکومت بیشتر از ۵ قرن به طول انجامید. عبد الله بن محمد سفاح کسی است که حکومت عباسیان را پایه گذاری کرد.

این پادشاهی، در حقیقت یک سلسله حکومتی عرب بود که بعد از ظهر پیامبر قدرت زیادی به دست آورد و به عنوان سومین حکومت اسلامی به شمار می رود.

بعد از عباسیان، اشکانیان می توانند با سابقۀ بیش از ۴ قرن، یعنی ۴۷۰ سال، طولانی ترین پادشاهی به شمار بیایند. نژاد آنها ایران بود و توسط خاندان اشک بنیان گذاری شد.

حکومت ساسانیان نیز با بیشتر از ۴۲۰ سال حکمرانی، از دیگر سلطنت هایی است که لقب طولانی ترین پادشاهی را بعد از اشکانیان به خود اختصاص داده است.

ساسانیان توسط اردشیر بابکان تاسیس شد و در نهایت یزدگرد سوم که آخرین پادشاه این سلسله بود در جنگ با اعراب شکست خورد.

حکومت سلوکیان نیز ۲۴۰ سال دوام داشت. سولوکوس آن را آغاز کرد و به وسیله ی فیلیپ دوم به نابودی رسید. سلوکیان، حکومتی یونانی بودند که بعد از مرگ اسکندر تاسیس شدند.

هخامنشیان از دیگر سلسله های پادشاهی حاکم بر ایران بودند که نزدیک به ۲۳۰ سال حکومت کردند. این حکومت توسل کوروش کبیر تاسیس شد.

یکی از بزرگ ترین حکومت های پادشاهی در آن زمان به شمار می رود.

حکومت سلجوقیان نیز با بیشتر از ۱۵۰ سال سابقۀ حکومتی، در میان سلسله های پادشاهی ایران می تواند یکی از طولانی ترین حکومت ها شناخته شود.

حکومت سامانیان که بیش از ۱۳۰ سال به طول انجامید ، یکی از طولانی ترین حکومت های تاریخ ایران به شمار می رود .

سامانیان توسط چهار برادر بنیان نهاده شد. در این دوره ی حکومتی ، علم و هنر تا حد زیادی گسترش یافته بود.

از دیگر حکومت های طولانی که در تاریخ کشور ایران مشاهده می شود، حکومت تیموریان است که آن هم بیشتر از ۱۳۰ سال عمر داشت و تیمور لنگ آن را بنیان گذاری کرد .

از آنجا که تیمور بسیار مقتدر بود، حکومت تیموریان بسیار قدرتمند بود .