طولانی ترین رودهای جهان را بشناسیم!

  • انتشار: ۲۱ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 115492

مشخص کردن این که طولانی ترین رودخانه ی جهان کدام است ، به هیچ عنوان کار آسانی نیست. هر چند که اکثر ما ممکن است در پاسخ به این سؤال رود نیل را نام ببریم و آن را به عنوان طولانی ترین رود جهان معرفی کنیم.

طولانی ترین رودهای جهان را بشناسیم
طولانی ترین رودهای جهان را بشناسیم

گروهی از محققان و پژوهش گران در این زمینه آمازون را به عنوان برنده واقعی این عنوان ، یعنی طولانی ترین رود جهان در نظر گرفته اند .

رودخانه های بزرگ جهان مانند رود نیل و آمازون منابع مختلف و انشعابات بسیار بزرگ و کوچکی دارند. اگر بخواهند طول حقیقی یک رودخانه را محاسبه کنند ، به یافتن دورترین منبع یک رودخانه نیاز دارند.

 اکثر اوقات چنین منابعی در مکان هایی دور از دسترس و یا حتی غیرقابل دسترس که منجر به کشف این منابع می شود قرار دارند، و تخمین زدن چنین کاری واقعا دشوار است.

طولانی ترین رودهای دنیا

در این مطلب قصد داریم که تعدادی از رودهای طولانی جهان که از نظر پژوهشگران و کارشناسان این عنوان را دریافت کرده اند بپردازیم.

رود آمازون

این رود همان طور که گفته شد به عنوان طولانی ترین رود در جهان شناخته می شود . آمازون با طول ۶۸۵۳ کیلومتر یعنی چیزی در حدود ۴۳۲۵ مایل ، عنوان بزرگ ترین رودخانه دنیا با ظرفیت خروج آب می باشد.

با این وجود، موقعیت رود آمازون به عنوان طولانی ترین رودخانه در جهان به شدت اظهار نظرهای متعددی را به خود دیده است چرا که عنوان طولانی ترین رود جهان مدت ها است که به رود نیل در کشور مصر اختصاص داده شده است.

همان طور که علاقه مندان به جغرافیا مید انند تا کنون سرچشمه رودخانه آپوریماک منشا رودخانه آمازون بوده است  با این حال، مطالعات اخیری که در این باره در سال ۲۰۱۴ صورت گرفته است بر این امر تاکید دارد  که منشا آمازون را می توان به رومی جایی که رودخانه مانتارو از آنجا سرچشمه می گیرد ، نسبت داد.

طولانی ترین رودهای جهان را بشناسیم
طولانی ترین رودهای جهان را بشناسیم

این رودخانه عظیم با رود آپوریماک که سرچشمه های آن قبلا به عنوان منبع آمازون در نظر گرفته شده اند و سپس شاخه های فرعی دیگر به رودخانه پایین دست رودخانه می پیوندند تا رودخانه یوکایالی را شکل دهند.

این باعث شده است که در نهایت با رودخانه مارانون هماهنگ شود و منبع اصلی رود آمازون را شکل دهد. تخمین زده می شود که طول آمازون ۴،۳۲۵ مایل است که آن را طولانی ترین رودخانه نامیده اند.

رود نیل

 این رود بزرگ ، در حقیقت ۶۸۵۳ کیلومتر طول دارد و اگر بخواهیم به مایل حساب کنیم ، طول آن ۴۲۵۸ مایل می باشد. رود نیل یک رودخانه بین المللی است که در۱۱ کشور آفریقا به اشتراک گذاشته شده است .

با این وجود، رود نیل منبع اصلی آب در دو کشور مصر و سودان است. رود نیل آبی و سفید دو شاخه از رودخانه هستند که دومی بزرگ تر از اولی است. منبع نیل سفید تا کنون کاملا مشخص نشده است اما اعتقاد بر این است که در بروندی یا رواندا وجود دارد.

بر اساس نظر برخی پژوهشگران و گزارش های شان ، دریاچه ویکتوریا به عنوان منبع رود نیل سفید در نظر گرفته می شود که به نوبه خود از رودخانه کاگرا تغذیه می شود و می توان دو انشعاب اصلی آن را به ترتیب رودخانه های روویورونزا و نیابرونگو رودخانه های بروندی و رواندا نام برد.

رودخانه کاگرا در محل تلاقی این دو رودخانه در نزدیکی مرز تانزانیا و رواندا تشکیل شده است. نیل آبی منبع مشخصی در دریاچه اتیوپی وتانا دارد.

این دو رودخانه در نزدیکی خارطوم یعنی پایتخت کشور سودان به یکدیگر می ریزند. مسیر پایانی رود نیل از طریق مصر پیش از تشکیل دلتا و فاضلاب در دریای مدیترانه انجام می پذیرد. بر اساس آمار ارائه شده ، همان طور که گفته شد طول رودخانه نیل ۴،۲۵۸ مایل است. که با این طول، نام طولانی ترین رودخانه آفریقا را به خود گرفته است.

طولانی ترین رودهای جهان را بشناسیم
طولانی ترین رودهای جهان را بشناسیم

رودخانه یانگ تسه کیانگ

این رودخانه به عنوان سومین رودخانه بزرگ دنیا و همچنین طولانی ترین رودخانه در چین و آسیا شناخته می شود. آبگیر رودخانه یانگ تسه یک سوم جمعیت کشور چین است که پرجمعیت ترین کشور جهان محسوب می شود .

رودخانه یانگ تسه طولی برابر با ۶۳۰۰ کیلومتر دارد و اگر بخواهیم این اندازه را با مایل نشان دهیم، ۳۹۱۷ مایل ، طول این رودخانه می باشد.

دو منشا برای رودخانه یانگ تسه گفته شده است.به طور سنتی، دولت چین شعبه واقع در کوه های تانگولا را به عنوان منبع رودخانه به رسمیت شناخته اند.

یانگ تسه در ارتفاع ۱۷،۵۲۶ فوت بالاتر از سطح دریا قرار دارد. با این حال، طبق داده های جدید، منبع رودخانه یانگ تسه در تپه واقع شده است .

می سی سی پی / میسوری

این ردوخانه که به عنوان چهارمین رودخانه بزرگ جهان شناخته می شود طولی به اندازه ۳۹۰۲ مایل دارد این اندازه اگر به کیلومتر محاسبه شود ۶۲۷۵ کیلومتر می شود .

رودخانه می سی سی پی به ۳۱ ایالت  از کشور آمریکا و ۲ استان از کانادا می ریزد. این رودخانه در شمال مینه سوتا که در آن دریاچه ایتسکا منشا این رودخانه است و پس از عبور مسافت۲,۳۲۰ مایلی به خلیج مکزیک می ریزد، آغاز می شود.

طولانی ترین رودهای جهان را بشناسیم
طولانی ترین رودهای جهان را بشناسیم

ینیسی

این رودخانه به عنوان پنجمین رودخانه بزرگ دنیا و بزرگ ترین آبراه اقیانوس قطب شمال است. رودخانه سلنج عنوان سرچشمه های این رودخانه را دارد رودخانه سلنج ۹۹۲ کیلومتر طول دارد و به دریاچه بایکال می ریزد  .

طول روخانه ینیسی بر حسب کیلومتر ۵۵۳۹ کیلومتر می باشد و در مایل می توان اندازه ی آن را ۳۴۴۵ مایل اعلام کرد.

جالب است بدانید که رودخانه آنکارا از دریاچه بیکل در نزدیکی لیستیونکا طغیان می کند و از راه ایرکوتسک روسیه عبور می کند و در نهایت به رود ینیسی می پیوندد و در نتیجه ینیسی به اقیانوس منجمد شمالی می ریزد.