طرز تهیه روغن دنبه و از بین بردن بوی بد آن

  • انتشار: ۱۱ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 79525

امروزه اکثر خانواده ها سعی می کنند به جای استفاده و مصرف روغن های پالم دار و بازاری از روعن های طبیعی مثل روغن دنبه استفاده کنند. طرز تهیه روغن دنبه راحت و اسان است و شما می توانید با چندین روش به تهیه روغن دنبه در منزل بپردازید.

روغن دنبه خواص و فواید زیادی دارد که در طب سنتی هم تاکید زیادی به استفاده از روغن دنبه شده است. روغن دنبه در اصل همان پی یا چربی گوسفند می باشد. خیلی از افراد به خاطر بویی که این روغن دارد از مصرف آن امتناع می کنند، غافل از آنکه روغن دنبه خواص و فواید بی نظیری دارد. در این مطلب شما را با طرز تهیه روغن دنبه با چندین روش و همچنین راهکارهایی برای از بین بردن بوی آن آشنا می کنیم.

طرز تهیه روغن دنبه

طرز تهیه روغن دنبه و مراحل آن

شما می توانید به راحتی با استفاده از پی گوسفند به تهیه روغن دنبه بپردازید که روغنی خوش رنگ و مفید برای بدن به خصوص برای افرادی که چربی، پوی کی استخوان و کمر درد و خشکی پوست دارند می باشد.

روش اول برای طرز تهیه روغن دنبه:

در مرحله اول برای تهیه روغن دنبه نیاز به مقداری دنبه تازه گوسفندی دارید. دنبه ها را به قطعاتی ریز خورد کرده و در آب نمک به مدت ۲۴ ساعت قرار دهید.

سپس دنبه ها را به خوبی شسته و در قابلمه مناسب بریزید و مقداری آب در حد دو لیوان به آن اضافه کنید.

قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا کم کم داغ شود. می توانید برای از بین بردن بوی دنبه از دارچین، هل و گلاب استفاده کنید به این صورت که هر کدام از این موارد را کافی است به دنبه اضافه کنید.

زمانی که دنبه به روغن افتاد و احساس کردید روغن شما به دست آمده است روغن را از صافی عبور دهید و صاف کنید. روغن را در طرف تمیز ریخته و در یخچچال نگهداری کنید.

شما می توانید با استفاده از جزغاله های گوسفند که همان پی گوسفند می باشد به درست کردن نان بپردازید که طعم بی نظیری دارد و از خوردن آن حتما لذت می برید.

روش دوم طرز تهیه روغن دنبه

در این روش از طرز تهیه روغن دنبه شما به ۳ کیلو روغن گوسفندی، دو عدد پیاز، یک لیوان سرکه و یک لیوان گلاب نیاز دارید. دنبه را به صورت روش قبلی به قطعات ریز خورد کرده و در قابلمه روی ححرارت قرار دهید. سپس تمام مواردی که ذکر شد را اضافه کرده و روغن خالص به دست آمده را صاف کنید.

مواردی را که به دنبه اضافه کردید باعث از بین رفتن بوی بد دنبه شده، غلظت آن را از بین می برد و مانع رسوب آن می شود.

روش سوم طرز تهیه روغن دنبه

در این روش از طرز تهیه روغن دنبه شما به ۴ کیلو دنبه، ۴ لیوان سرکه، ۳ لیوان ماست، ۲ عدد سیب و ۲ عدد پیاز نیاز دارید. زمانی که دنبه را قطعات ریز تقسیم کردید روی حرارت گذاشته و هر زمان که به روغن آمد ۴ لیوان سرکه را به آن اضافه کرده و مدتی بعد ۳ لیوان ماست را اضافه کنید.

در ۱۰ دقیقه آخر کار هم می توانید ۲ عدد سیب، ۲ عدد پیاز و ۱ لیوان گلاب را بیفزایید. اضافه کردن این ترکیبات، باعث از بین رفتن بوی بد دنبه می شود.

خواص روغن دنبه

حال که شما با طرز تهیه روغن دنبه آشنا شدید بهتر است در مورد خواص آن هم اطلاعاتی داشته باشد:

۱ـ درمان شکستگی استخوان ها

استفاده از روغن دنبه به درمان شکستگی استخوان کمک کرده و سبب جوش خوردن سریع استخوان ها می شود. چرا که روغن دنبه خواص سم زدایی دارد و می توان هم به صورت خوراکی و هم به صورت استعمال موضعی در محل شکستگی استخوان از آن استفاده کرد. علاوه بر آن از خواص دیگر روغن دنبه درمان روماتیسم و پوکی استخوان نیز می باشد.

۲ـ تقویت قوای بدن

شما با مصرف روغن دنبه توان بدنی خود را بالا برده و سبب تقویت بنیه بدن خود می شوید چرا که مواد مغذی و اسیدهای چرب گیاهی فراوانی در روغن دنبه وجود دارد و باعث مقاوم بودن بدن در برابر بسیاری از بیماری ها می شود.

۳ـ پایین آوردن کلسترول خون

متخصصان طب سنتی بر این عقیده هستند که مصرف روغن دنبه کلسترول خون را پایین می آورد و باعث چاقی هم نمی شود. کسانی که از کلسترول خون بالا رنج می برند می توانند با مصرف روغن دنبه کلسترول خون خود را پایین بیاورند.

۴ـ تناسب اندام

از دیگر خواص استفاده از روغن دنبه لاغری و تناسب اندام می باشد به شرط آنکه شما با مصرف این روغن تحرک لازم برای بدن خود را داشته باشید تا بتوانید به اندام ایده آل خود برسید.

روغن دنبه خواص فراوانی دیگری نیز دارد که در این مقاله نمی گنجد؛ شما می توانید به یکر سرچ ساده به خواص این روغن پی ببرید. حال که با طرز تهیه روغن دنبه و خواص این روغن آشنا شدید بهتر است این نکات را نیز به یاد داشته باشید.

نکاتی در مورد استفاده از روغن دنبه

۱ـ بهتر است در مصرف روغن دنبه افراط نکیند چرا که مصرف بی رویه آن نیز عوارض خود را دارد به خصوص برای افراد سالمند و کسانی که هیچ تحرکی ندارند. ولی کسانی که مرتبا ورزش می ککنند و فعالیت بدنی دارند مشکلی برایشان ایجاد نمی کنند.

۲ـ هنگامی که خودتان به تهیه روغن دنبه در منزل می پردزید بهتر است مواردی را کهه در ابتدا برای طرز تهیه روغن دنبه با چندین روش ذکر کردیم را در روغن خود استفاده کنید. به طور مثال، اضافه کردن پیاز و دیگر ترکیبات علاوه بر ایننکه بوی بد آن را از بین می برد باعث از بین بردن لزجی و غلظت روغن نیز می شود و مانع روس بدر رگ ها می گردد.

۳ـ بهتر است افرادی که مسن هستند و همچنین بیماران قلبی از خوردن این روغن پرهیز کنند.

۴ـ از مصرف روغن دنبه در شب حتما بپرهیزید و مصرف آن را بیشتر از وعده صبحانه خود و یا غذای ظهر قرار دهید.

۵ـ تفاله ای که از روغن دنبه به دست می آید را می توانید به عنوان چاشنی خوشمزه به نان اضافه کرده و با آن نان خوشمزه ای را درست کنید. اگر تفاله دنبه سوخته و سیاه رنگ نشده باشد مصرف آن اشکال ندارد ولی اگر تفاله سوخته و سیاه رنگ شده باشد باعث تولید خلط در بدن می شود و بهتر است آن را مصرف نکنید.