طرز تهیه آلو بخارا در منزل/ خوص آلو بخارا چیست؟

  • انتشار: ۳۰ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78562

اگر جزء آن دسته افرادی هستید که از کنار مغازه های خوشمزه فروشی نمی توانید بی تفاوت بگذرید، حتما به آلو بخارا هم علاقه زیادی دارد. اگر این طور است این مطلب ازاطلس پلاس را تا آخر بخوانید و با طرز تهیه آلو بخارا آشنا شوید و خودتان در منزل درست کنید.

آلو بخارا خشک شدۀ انواع آلو است. از این آلو به عنوان یکی از تنقلات شب عید استفاده می شود. اکثر افراد این خوراکی خوشمزه را به چشم یک پذیرایی تو جیبی نگاه می کنند.

طرز تهیه آلو بخارا و انواع آن

آلو بخارا به صورت دو مدل در بازار یافت می شود. یک مدل آن که رنگ و روی قابل توجهی دارد و بسیار خوش آب و رنگ است و از انواع صادراتی آن می باشد.

مصرف نوع صادراتی آن خیلی توصیه نمی شود به دلیل این که آنها را با روش های خاصی خشک و آماده می کنند. این نوع آلو بخارا بیشتر از فوایدی که دارد می تواند مضر باشد.

طرز تهیه آلو بخارا

ذکر این نکته هم مهم است که انواع کشمش و برگه های زرد آلو نیز که رنگ های بسیار فریبنده و زیبایی دارند خیلی قابل اعتماد نیستند، در تهیه این مواد خوراکی به جای استفاده از آفتاب از گوگرد استفاده شده است. پس بهتر است در هنگام خرید توجه زیادی به این تفاوت ها بکنید.

نوع دیگری از آلو بخاراها هم مدل سنتی آن است. طرز تهیه آلو بخارا به روش سنتی معمولا بسیار قابل اعتمادتر است و فواید بیشتری دارد.

در تهیه نوع سنتی آلو بخارا روستاییان و باغدارها نقش دارند. این مدل از آلو که به صورتی سنتی در روستاها تهیه می شود سالم تر و پر فایده تر از نوع اول آن است.

البته تهیه آلو بخارا در منزل علاوه بر این که به شما از نظر اقتصادی کمک می کند می تواند مزایای دیگری نیز داشته باشد. این مواد خوراکی ممکن است در محل هایی تهیه شوند که از نظر بهداشتی کیفیت بالایی ندارند.

اگر از حشرات و جانوارانی که هنگام تهیه آلو بخارا آن را مزین به قدوم خود می کنند بگذریم، گرد و غباری که ممکن است روی آنها بنشینند قابل کتمان نیست.

اگر بگوییم نه! روستاییان عزیز با رعایت تمام نکات ایمنی (که صد البته همین طور است!) این خوراکی ها را تهیه می کنند، این که مدت زیادی در مغازه ها بدون هیچ پوششی می مانند و انواع میکروب را به خود جذب می کنند امری کاملا واضح است.

پس اگر از علاقه مندان این خوراکی خوشمزه هستید تنبلی را کنار بگذارید و طرز تهیه آلو بخارا در منزل را یاد بگیرید و برای خودتان آلوهای خوشمزه و بهداشتی درست کنید.

نوع آلو برای تهیه آلو بخارا

سعی کنید آلوهایی را که برای خشک کردن انتخاب می کنید از انواع آلوهای گوشتی و شیرین باشد. همه آلوها را می توانید خشک کنید، چه آلوی سیاه باشد چه آلوی زرد طلایی.

طرز تهیه آلو بخارا در منزل

آلوهایی را که برای این کار انتخاب کرده اید به خوبی بشویید و بعد از این که دم تک تک شان را چیدید آنها را داخل یک قابلمه متناسب با مقدار آلوی تان بگذارید و به مقدار کفایت آب روی آن بریزید، مقدار دو قاشق غذا خوری هم روغن به آن اضافه کنید.

اگر آلوهایی که انتخاب کردید نرم و شل هستند بعد از این که آب قابلمه جوش آمد آنها را داخل آب جوش بریزید و فوری شعله را خاموش کنید. اما اگر آلوها سالم باشند بگذارید چند دقیقه ای جوش بخورند و بعد می توانید از روی شعله بردارید.

پوست آلوها بعد از این که سرد شدند کمی جمع می شوند. در این زمان شما به راحتی می توانید آنها را بکَنید و آلوها را داخل یک سینی و یا آبکش قرار دهید. اگر خواستید کمی نمک و یا شکر نیز به آن اضافه کنید و بگذارید جلوی آفتاب بماند.

شما می توانید بعد از دو روز آلوها را پشت و رو کنید. البته با توجه به نوع آفتابی که به ظرف شما می تابد این زمان تغییر می کند. اگر آفتاب تیز باشد زودتر از دو روز آلوها را پشت و رو کنید. زیرا ممکن است آلوهای شما خیلی سریع خشک شوند و شما چیزی به جز هسته آلو برای تان نماند.

بعد از دو یا سه روز آلو بخارای شما آماده است. این روش ساده و خوشمزه را حتما در خانه امتحان کنید تا هم از فواید اقتصادی و هم کیفیت و بهداشت آن لذت ببرید.

در یک روش دیگر از طرز تهیه آلو بخارا نیز آلوهایی که از قبل تهیه کرده اید را به خوبی بشویید. مقداری آب نمک در ظرف بزرگی بریزید و آلوها را به مدت ۲۴ ساعت داخل آن قرار دهید.

خواباندن در آب نمک به این دلیل است که پوست آلوها نازک شود و برای جدا کردن آنها دچار مشکل و دردسر نشوید. البته روش آب جوشی که گفته شد نیز روش خوبی است اما اگر در آب نمک قرار دهید رنگ آلوهای شما ثبات بیشتری دارند.

خواص آلو بخارا

این خوراکی خوشمزه سرشار از پتاسیم است و برای کسانی که دارای فشار خون بالا هستند می تواند یک خوراکی دم دستی خوشمزه باشد. علاوه بر پتاسیم، ویتامین آ، ویتامین ب۶ و مقدار زیادی نیاسین هم در آلو بخارا یافت می شود.

در آلو بخارا ماده ای شیمیایی وجود دارد که باعث تحریک عضلات روده بزرگ می شوند و نقش روانساز و ضد یبوست را در بدن ایفا می کنند.

این آلو دارای مزاجی سرد و تر است. از این خوراکی برای رفع سرد دردهای گرم و تب های صفراوی استفاده می کنند. آلو بخارا اخلاط فاسد معده را نرم می کند و از طریق روده از بدن خارج می نماید.

افرادی که مزاج سرد دارند بهتر است این خوراکی را با آب و عسل میل کنند. اگر کسی دچار بیماری طحال است قبل از وعده غذایی خود از آلو بخارا استفاده کند و منتظر باشد از معده شان خارج شود و تا قبل از خروج آن از معده غذایی نخورند.

همان طور که گفته شد از آلو بخارا به عنوان یک مسهل نیز استفاده می شود. برای این منظور آلو را در آب بپزید و با عسل و یا ترنجبین میل کنید. البته از شکر هم می توانید برای این ترکیب استفاده کنید.

این روش یکی از روش های عالی در روان کردن روده افراد به شمار می رود.