طرح کوچک کردن حوزه‌های انتخاباتی افغانستان ‘رد شد’

  • انتشار: ۴ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 40054

منابع حکومتی گفتند که رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان توافق کرده‌اند که هر ولایت یک حوزه‌ی انتخاباتی باشد.

پیش از این، کمیسیون مستقل انتخابات طرحی را به منظور کوچک کردن حوزه‌های انتخاباتی در دوازده ولایت کشور به حکومت ارایه کرد، ولی حکومت چندین ماه می‌شود که در باره‌ی این طرح به کمیسیون مستقل انتخابات پاسخ رسمی نداده است.

بربنیاد قانون جدید انتخابات، کمیسیون مستقل انتخابات مکلف به کوچک کردن حوزه‌های انتخاباتی شده است.

از سوی دیگر، نهادهای ناظر انتخاباتی گفتند که مخالفت رهبران حکومت وحدت ملی با طرح کوچک کردن حوزه‌های انتخاباتی مشکل‌هایی را نیز به همراه خواهد داشت.

این در حالیست که چند روز پیش شماری از باشندگان ولایت غزنی خواهان کوچک شدن حوزه‌ی انتخاباتی در این ولایت شده بودند.

بر بنیاد تقویم انتخاباتی، ۲۸میزان انتخابات مجلس نمایندگان و شورای ولسوالی‌ها برگزار می‌شود.

این در حالی است که روند ثبت نام رای‌دهندگان به تاریخ ۲۵ حمل آغاز شد و بربنیاد این تقویم در دو مرحله تا ۲۲ جوزا ادامه خواهد یافت.

طرح کوچک کردن حوزه‌های انتخاباتی چیست؟

بر بنیاد این طرح، ‍‍۱۲ ولایت کشور به حوزه‌های کوچک‌تر انتخاباتی تقسیم می‌شود که ولایت‌ها با توجه به تعداد کرسی‌های مجلس نمایندگان آن‌ها به پنج دسته تقسیم می‌شوند.

ولایت‌هایی که دارای یک تا پنج کرسی است، همچنان یک حوزه خواهند ماند (۲۲ ولایت)؛ ولایت‌های دارای ۶ تا ۱۰ کرسی، به دو حوزه (۱۰ ولایت)، ولایت‌های دارای ۱۱ تا ۱۵ کرسی به سه حوزه (هیچ ولایتی چنین نیست)، ولایت‌های دارای ۱۶ تا ۲۰ کرسی به چهار حوزه (یک ولایت) و ولایت‌های دارای ۲۱ تا ۲۵ کرسی به پنج حوزه تقسیم خوهند شد (یک ولایت).

از نظر کمیسیون مستقل انتخابات، تامین نمایندگی واقعی، برقراری ارتباط بیشتر بین نمایندگان و انتخاب‌کنندگان، احتمال بهبود نمایندگی زنان و اقلیت‌ها، کاهش اعمال نفوذ زورمندان، سادگی شمارش رای، از امتیازهای این طرح است.

معاذ الله دولتی، معاون اداری و مالی کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود که مشکل این طرح این است که توان آن برای تامین نمایندگی واقعی در مقایسه با طرح نخست کم‌تر است، تساوی رای بین حوزه‌ها کم‌تر برقرار می‌شود و حزب‌ها نقش کم‌تری خواهند داشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟