طرح پارلمان برای خروج از وضعیت فعلی

  • انتشار: ۲۳ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: پارلمانتیتر 2
  • شناسه مطلب: 24338

مجلس نمایندگان افغانستان در پی رویدادهای اخیر در کابل، یک طرح یازده‌ ماده‌ای را به هدف ” تحکیم وحدت سیاسی” تصویب کرده است. این طرح کمکی است برای خروج از وضعین فعلی که بسیاری از مردم را در وضعیت دشواری قرار داده است.

یک هفته پیش، مجلس نمایندگان کمیسیون ۳۴ نفری از اعضایش را تشکیل داد که طرحی را برای برون رفت از وضعیت کنونی تهیه کند.

این طرح دیروز “دوشنبه، ۲۲ جوزا” با اکثریت آرا از سوی مجلس نمایندگان به تصویب رسید.

در ماده‌های اول و دوم این طرح حکومت وحدت ملی مکلف شده است که حمله‌ی مرگبار چهارشنبه در کابل و شلیک بر معترضان را بررسی کند.

همچنین، تصفیه‌ی نهادهای امنیتی از افراد مشکوک و نفوذی، زیر فشار قرار دادن پاکستان به شیوه‌های ممکن و جلب توجه‌ی علمان جهان اسلام به هدف دادن فتوای حرام بودن انفجار و انتحار از ماده‌های عمده‌ی این طرح است.

عبدالقیوم سجادی، عضو مجلس نمایندگان گفت: “آنعده از مسوولان امنیتی که با غفلت وظیفه‌ای فرصت حمله‌های خونین را ایجاد کرده‌اند، به مرجع‌های عدلی و قضایی معرفی و محاکمه شوند.”

آقای سجادی افزود که حکومت وحدت ملی مکلف است که به صورت فعال از پاکستان به عنوان “حامی هراس‌افگنان” به شورای امنیت سازمان ملل متحد، سازمان نشست اسلامی، نهادهای مدافع حقوق بشر و اتحادیه‌ی بین پارلمانی به گونه‌ی مستند شکایت کند.

به گفته‌ی او، این طرح حکومت را مکلف می‌کند که اگر گروه طالبان برای گفت‌وگوی صلح با حکومت افغانستان حاضر نشود، جهت ثبت این گروه به عنوان یک گروه هراس‌افگن تلاش همه جانبه کند.

تطبیق کامل مواد توافق نامه‌ی سیاسی میان رهبران حکومت وحدت ملی از دیگر مواردی است که در این طرح حکومت مکلف به عملی‌کردن آن شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟