طرح مسکو برای توقف خشونت‌ها در سوریه

  • انتشار: ۶ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 1294
پوتین

منابع روسی جزئیات بیشتری از دیدار رییس جمهوری روسیه با وزیر خارجه سوریه را فاش کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری اطلس، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای شرق الاوسط، منابع اعلام کردند: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ضمن تاکید بر تحکیم روابط با سوریه و بشار اسد، بر ضرورت پایبندی به بیانیه ژنو 3 که شامل توقف خشونت‌ها و گفت‌وگو در خصوص تشکیل دولت ائتلافی است، تاکید کرد.

لاوروف نیز در خصوص تلاش‌های دپلیماتیک روسیه برای برگزاری مذاکرات میان مخالفان و نظام سوریه افزود: بررسی نقاط مورد اختلاف میان طرفین و مداخله مداوم کشورهای خارجی در این خصوص کار ساده‌ای نیست و زمان زیادی می‌طلبد.

وزارت خارجه روسیه با تاکید بر این‌که اجرای روند صلح را در دستور کار مذاکرات خود با مقامات سوریه قرار داده اعلام کرد که روسیه سعی دارد تا با مسئولان دولت سوریه و گروه‌های متشکل از سران سیاسی و اجتماعی ارتباط‌های مناسبی برقرار کند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه‌ روسیه اعلام کرد: مسائل زیادی در خصوص حل بحران سوریه وجود دارد اما ما نمی‌توانیم بدون حضور سوری‌ها آن را بررسی کنیم به همین خاطر برگزاری چنین دیدارهایی اهمیت زیادی دارد.

از سوی دیگر یک پایگاه خبری نزدیک به دستگاه اطلاعات آمریکا اعلام کرد که مقامات سوریه از طریق دولت عراق اطلاعات زیادی را در خصوص سازمان‌های اطلاعاتی پایگاه‌های داعش و گروه خراسان وابسته به القاعده به آمریکا ارائه کرده است.

این پایگاه خبری اعلام کرد که دولت سوریه از طریق بغداد گزارش‌های اطلاعاتی را به آمریکا ارائه کرده است. سوری‌ها اطلاعاتی را در خصوص انبارهای سلاح داعش، مراکز آموزش نظامی و مقر فرماندهی آن‌ها در استان حلب و دیرالزور و الرقه و همچنین اطلاعاتی در خصوص گروه تروریستی خراسان که شاخه‌ای از گروه تروریستی القاعده است به آمریکا ارائه کردند.

این مساله بیانگر این است که مسئولان عراقی همواره خواهان این هستند که آمریکا در دیدارهایی با محوریت سازمان‌های اطلاعاتی شرکت کند اما آمریکا تاکنون با حضور در این نشست‌ها مخالفت می‌کند.

این پایگاه خبری اعلام کرد: عراق ممکن است که به خاطر روابطی که با ایران و آمریکا دارد بتواند نقش مهمی در این خصوص ایفا کند اما آمریکا در خصوص همکاری‌های اطلاعاتی با این کشورها با احتیاط اقدام می‌کند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟