طرح حزب اسلامی برای شفافیت در انتخابات و حمایت معاون سخنگوی رئیس جمهور از این طرح

  • انتشار: ۱۳ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 32863

طرح گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی برای شفافیت در انتخابات آینده پارلمان و شورای ولسوالی ها با حضور تعدادی از مسئولان کمیسیون انتخابات ارائه شد، شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور ضمن حمایت از این طرح گفته است، جریان های دیگر نیز مانند حزب اسلامی باید طرح های خویش را با حکومت شریک کنند.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی طرحی را برای تامین شفافیت در برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی به کمیسیون مستقل انتخابات ارائه کرد.

آقای حکمتیار در کنفرانس خبری مشترک با رئیس و مسؤولان کمیسیون مستقل انتخابات گفت: برای جلوگیری از تقلب، تضمین شفافیت و قابل پذیرش بودن انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی برای همه، باید احزاب و جریان‌های سیاسی در تمام پروسۀ انتخابات از آغاز تا ختم حق نظارت کامل و دقیق را داشته باشند.

آقای حکمتیار افزود” در هر حوزۀ انتخاباتی نمایندگان ناظر آنان موجود باشند، در مورد فهرست واجدین شرایط رای دهی، توافق آنان به دست آید، آرا در حضور آنان شمارش شود، نتایج در اوراق امضا شدۀ آنان به مرکز انتقال داده شود”.

بربنیاد طرحی که آقای حکمتیار ارائه کرد باید تمام احزاب سیاسی مکلف شوند که در فهرست نامزدان حزب خویش برای پارلمان، اسامی تعداد مشخصی از زنان را جا دهند.

او گفته است برخی از گروه‌ها و افراد با اظهارات چالش‌زا و خواست‌های غیرمعقول خواستار به تعویق افتادن انتخابات اند.

آقای حکمتیار تأکید کرد که برای حکومت وحدت ملی و کمیسیون مستقل انتخابات بدیل مناسب و طرح همه پذیر، وجود ندارد و باید انتخابات در حضور همین حکومت و کمیسیون برگزار شود.

در همین حال شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور در فیسبوک خود نوشته است؛ ” جریان‌ها و شخصیت‌های که در کنار انتقاد، طرح مکتوب خود را با نهادهای مختلف شریک می‌کنند، کمک بزرگ به اصلاحات انجام می‌دهند.”

وی نوشته است “اقدام حزب اسلامی برای ارایه طرح مکتوب، یک گام خوب است، انتظار می‌رود که دیگر احزاب سیاسی نیز دیدگاه مکتوب خود را برای برگزاری انتخابات شفاف و مورد قبول برای همه شریک فرمایند.”

تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ۱۶ سرطان ۱۳۹۷ خورشیدی تعیین شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟