طرح تولید 2000 میگاوات برق در 5 سال آینده از منابع داخلی

  • انتشار: ۷ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیاقتصاد
  • شناسه مطلب: 17353

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب می گوید بر اساس یک طرح قرار است که افغانستان تا 5 سال آینده 2000 میگاوات برق از منابع داخلی تولید کند.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب و شماری از مقام‎ها این طرح را روز چهار شنبه با نمایندگان شماری از کشورهای کمک کننده در کابل مورد بحث و بررسی قرار دادند.

عثمانی می‎گوید، پس از توجه جامعه جهانی اکنون زمان عمل به تعهدات رسیده‎است و هدف از ایجاد طرح تولید برق داخلی، خودکفا شدن کشور در تولید برق است.

وزیر انرژی و آب هنگام ارایه این طرح، تاکید کرد که اگر افغانستان کمک های وعده شده در نشست بروکسل را در زمان معین آن به دست آورد، برای خودکفایی دست به کار خواهد شد.

عثمانی: انکشاف در بخش انرژی نه تنها اولویت ما است بلکه، این کار برای ثبات منطقه نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وزیر انرژی می گوید؛ من از تمام کشورهای کمک کننده می‎خواهم تا در این بخش توجه خاص داشته باشند و به کمک هایشان با افغانستان ادامه دهند. برنامه انرژی ما را تطبیق می‎کنیم و بر همکاری منطقه یی متعهد هستیم؛ اما این کار بدون توجه کمک کنندگان امکان پذیر نیست.”

با این همه، در حال حاضر ۸۰ درصد انرژی برق مصرفی افغانستان از کشورهای همسایه وارد می‎ شود؛ اما وزارت انرژی و آب می‎گوید تا سال ۲۰۲۲ میلادی این کشور می‎تواند با همکاری کمک کننده خارجی این اندازه انرژی را از منابع داخلی اش نیز تولید کند.

مقام‎ها می‎گویند، برای خودکفا شدن افغانستان در بخش انرژی به ۵ میلیارد دالر نیاز است، رقمی که پیشتر جامعه جهانی به افغانستان تعهد کمک آن را داده‎است.

به باور مقام‎های وزارت انرژی و آب، در کنار تولید ۲۰۰۰ میگاوات انرژي برق ،عملی شدن پروژه‎های تاپی، کاسا یک‎هزار و توتاپ که یک بخش این پروژه‎ها از راه افغانستان عبور می‎کند، برای ثبات منطقه و آوردن تغییرات بنیادی دیگر تاثیرگذار است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟