طبیعت وحشی و دنیای پر رمز و راز آن

  • انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78187

طبیعت وحشی یا همان حیات وحش، جزئی از زیبایی های بی حد و حصر آفرینش هستند. حیات وحش به تمام جانداران از جمله پرندگان، خزندگان، پستانداران و… اطلاق می شود.

این جانداران به صورت وحشی در طبیعت بدون دخالت انسان زندگی می کنند و خودشان برای تأمین خوراک و حیات خود تلاش می نمایند. شاید بتوان گیاهانی که به صورت وحشی و بدون نیاز به کمک انسان رشد و نمو می کنند را نیز در تعریف طبیعت وحشی جای داد.

انسان و طبیعت وحشی

این روزها حیات وحش جزئی لاینفک از زندگی بشر به شمار می رود. ارتباط انسان با این گونه از طبیعت از طرق مختلف صورت می گیرد.

گاهی این ارتباط از طریق شکار این حیوانات و جانوران انجام می شود. به طوری که آثار این رفتار به صورت لباس هایی با انواع پوست های حیوانات در پوشاک و وسایل شخصی بشر نفوذ کرده است.

طبیعت وحشی

حیات وحش برای برخی مایه سرگرمی و تفریحاتی است که علاقه خاصی به این سبک زندگی دارند و حیات شان بسته به این گونه های وحشی می باشد.

گردشگران و عکاسان زیادی هستند که از طبیعت وحشی به عنوان وسیله ای برای هنرنمایی خود استفاده می کنند. گشت و گذار در طبیعت و مشاهده این زیبایی های خداوندی می تواند تاثیر مثبتی بر روح و سلامت روانی فرد بگذارد.

از قدیم الایام زیبایی های طبیعت وحشی را برای شعر و ادبیات مورد استفاده قرار می دادند. مطالعه این زندگی هیجان انگیز علاوه بر افزایش آگاهی به درک هر چه بیشتر ما از این زیبایی ها نیز کمک می کند.

مطالعه طبیعت وحشی

پژوهشگران، مطالعه روی حیات وحش را پایه و بنیان دیگر مطالعات دانسته اند و تاثیر آن بر علوم مختلف از جمله زیست شناسی، زمین شناسی و همچنین اخلاق را قابل ملاحظه توصیف نموده اند.

دانشمندان و پژوهشگران بوم شناس، فیزیولوژیست، جامعه شناس و… مطالعات بر روی طبیعت وحشی و نتایج حاصل از این مطالعات را به رشته های تحصیلی خود عمومیت داده اند.

یکی از عمده تاثیرات مطالعه حیات وحشی می توان به یافتن روش های مناسب و کارا برای مطالعه گیاهان و حیوانات دانست. بشر از گذشته های دور، از طبیعت و امکاناتی که در اختیارش قرار داده استفاده کرده است.

یکی از امکاناتی که طبیعت وحشی برای انسان فراهم نموده است استفاده از هزاران هزار گیاه دارویی است که سالیان سال است برای تولید داروهای مختلف برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شده است.

از دیگر مطالعاتی که بشر بر روی طبیعت وحشی انجام داده است و خدماتی که طبیعت در اختیار بشریت قرار داده می توان از قرار گرفتن حیوانات مختلف به عنوان مدل های زنده در تحقیقات یاد کرد.

انسان از این جانوران برای شناخت انواع بیماری ها و همچنین تاثیر داروهای مختلف بر آنها بهره برده است. این امر به گونه ای اهمیت دارد که نابودی طبیعت وحشی و یا کاهش تنوع در گیاهان وجانوارن باعث می شود بشر از ساخت انواع و اقسام دارو ها برای درمان بیماری های گوناگون باز بماند.

مطالعه بر روی حیات وحش و طبیعت وحشی همیشه کمک های بزرگی به افزایش دانش بشر کرده است. هر چند طرفداران حقوق حیوانات این آزمایش ها و مطالعات را نوعی جنایت در حق حیوانات می دانند.

طبیعت وحشی و فرآورده های غذایی

همان طور که گفتیم بشر به هر طریقی شده از طبیعت و جانوارانی که در طبیعت زندگی می کنند به نفع خود بهره برده است که تأمین فرآورده های غذایی یکی از این روش های سودجویانه محسوب می شود.

این که از گوشت و یا فرآورده های گوشتی و لبنی حیوانات می توان استفاده کرد، اهمیت بیش از اندازه این طبیعت و جانداران بر زندگی بشر را به ما نشان می دهد. اگر روزی با فقدان انواع گیاهان و جانداران طبیعت مواجه شویم، با تهدیدی جدی در این زمینه مواجه خواهیم شد.

همان طور که بسیاری از مشکلات زیستی که امروزه با آن دست و پنجه نرم می کنیم ناشی از کاهش و یا به طور کلی انقراض یک نسل از حیوانات طبیعت می باشد.

حیات وحش در ایران

در ایران گونه های مختلف جانواران قابل مشاهده است. این گونه ها از پرندگان گرفته تا پستانداران و دوزیستان و جوندگان مورد توجه هستند.

طبیعت وحشی ایران

از جمله حیواناتی که در ایران هستند و متاسفانه نسل آنها در حال انقراض است می توان به ببر مازنداران، شیر آسایی، یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی و خرس سیاه آسیایی اشاره کرد. گونه هایی وحشی که از ارزش زیادی در طبیعت برخوردار می باشند.

ارزش طبیعت وحشی

همان طور که خواندید، حیات وحش از ارزش فوق العاده ای برخوردار است و فواید و خدماتی از جمله سوخت، لباس، دارو و… در اختیار نوع بشر قرار داده است.

از دیگر ارزش ها و فواید جانداران، می توان به جلوگیری از فرسایش خاک، گرده افشانی گیاهان و تنظیم اقلیم نام برد. همچنین از ارزش های حیات وحش می توان به فواید اقتصادی، ارزش های فرهنگی، احساسی و روحی اشاره کرد.

یکی از گونه های ارزشمندی را که می توان نام برد، لاک پشت های دریایی هستند. وجود این موجودات در طبیعت به عنوان یکی از گونه های کلیدی نقش مهمی در بقاء، پایداری و تنوع زیستی دریایی ایفا می کند.

اما متاسفانه با وجود تلاش ها و فعالیت هایی که بشر در راستای حفظ و نگهداری این گونه های ارزشمند انجام می دهد باز هم خطر نابودی و انقراض آنها جامعه بشری را تهدید می کند.

گروه های مختلف حمایت از حقوق جانداران در تلاش برای انجام کاری و یا برداشتن قدمی در راستای حفظ حیات این موجودات ارزشمند هستند.

انقراض حیات وحش

بر طبق تحقیات پژوهشگران در این زمینه، می توان متوجه شد که روند نابودی طبیعت وحشی به سرعت در حال پیشروی است. این تحقیقات نشان داده است که تا چهل سال آینده این گونه به به نصف عدد فعلی برسد.

عوامل تهدید زا برای حیات وحش

  • تخریب زیستگاه ها
  • ورود انواع آلودگی های کشاورزی و صنعتی
  • ورود غیر اصولی گونه های غیر بومی
  • شکار غیر قانونی
  • زنده گیری و تجارت
  • خشکسالی های پی در پی
  • استفاده بی رویه از منابع آبی
  • عدم رسیدگی به ارزش های حیات وحش
  • کمبود و یا در برخی موارد نبود اطلاعات و آمار در خصوص این جانداران
  • عدم وجود قوانین و مقررات مناسب و کافی