طالبان: گفتگوها با امریکا در مورد پروسه صلح، به بن بست رسیده است

  • انتشار: ۲۵ جدی ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 52502

یک منبع نزدیک به گروه طالبان مدعی شد که مقام‌های امریکایی از تعهدات قبلی‌شان عقب نشینی کرده و به همین دلیل نمایندگان طالبان دیدار دوباره با آنان را رد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اطلس، براساس معلومات منبع؛ در نشست ابوظبی، امریکایی‌ها وعده داده بودند که در نشست‌های بعدی با نمایندگان طالبان، پیرامون خروج نیروهای امریکایی‌ها از افغانستان گفتگو خواهند کرد اما در نشست دوحه، امریکایی‌ها با این آجندا وارد مذاکره نشدند.

منبع می گوید :”امریکایی‌ها در نشست ابوظبی چیزی را که وعده کرده بود، در نشست بعدی حاضر نشدند و امریکایی‌ها در مورد آتش بس میان دولت افغانستان و گروه طالبان گفتگو کردند اما طالبان این برنامه امریکایی‌ها را رد کردند.”

بر بنیاد گفته‌های این منبع، طالبان نشست صلح در عربستان را به این منظور رد کردند که کشورهای منطقه‌ از صلح افغانستان سوءاستفاده نکنند.

گفته می‌شود که پاکستان، عربستان و امریکا خواهان برگزاری نشستی پیرامون صلح افغانستان در جده هستند اما طالبان تاهنوز آن را نپذیرفته است.

منبع افزود:”به دنبال این تنش‌ها، میان طالبان و امریکایی‌ها توافق شد که به تاریخ هشتم جنوری در دوحه نشست دو جانبه برگزار شود و در این نشست، نمایندگان کشورهای عربستان، پاکستان و امارات متحده عربی حضور نداشته باشند اما امریکا به دلایل نامعلوم در تاریخ ذکر شده، حاضر نشد و حالا طالبان، سیاست امریکایی‌ها را در پیش گرفته و آماده گفتگوهای صلح با امریکا نیستند.”

به نوشته جمهور؛ وی همچنان خاطرنشان کرد که حکومت پاکستان به دلیل فشارهای ایالات متحده امریکا، تلاش دارد تا نمایندگان طالبان را زیر فشار قرار دهد.

به دنبال این امر، روز گذشته نشستی میان نظامیان پاکستانی و نمایندگان طالبان پیرامون صلح افغانستان در پشاور برگزار شد و در این نشست، تنش‌های لفظی میان دو طرف صورت گرفته که سرانجام، نظامیان پاکستانی اقدام به بازداشت شماری از سران طالبان کرده که از جمله حافظ محب الله وزیر پیشین حج و اوقاف طالبان نیز بازداشت شده است.

بر بنیاد اظهارات منبع، این دومین باری است که مذاکرات صلح به بن بست خورده است. نخستین بار، در زمان حکومت حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان به دلیل مسدود نمودن دفتر طالبان در قطر، روند گفتگوهای صلح متوقف شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟