طالبان و چالش‌های فرارو

  • انتشار: ۲۹ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 119098

طالبان در میان انبوهی از ناباوری، کابل را تصرف کردند و دوباره داستان “امارت اسلامی” آغاز شد. اما این آغاز به نظر من، همین‌گونه شگفتی‌‌زا پیش نخواهد رفت. وقتی کمی هیاهوها فروکش کند، طالبان با چند مشکل مواجه خواهند شد:

۱. مخالفان درونی خودشان که هنوز شروع نشده، در برخی از ولایت‌ها علم مخالفت برداشته و حتا هم‌کاسه‌های‌شان را به انتحار تهدید کرده‌اند. توزیع قدرت همیشه چالش‌زا است، به خصوص اگر میان نیروهای ناهمگنی چون طالبان باشد. گرایش‌های شدید مذهبی برخی‌هاشان، به احتمال زیاد با انعطاف‌پذیری برخی دیگر در تضاد خواهد بود.

۲. جامعه‌ی جهانی به احتمال زیاد با این دگرگونی کنار نخواهد آمد؛ آن‌ها شرایطی را می‌خواهند که برخی‌شان برای طالبان سخت است. وحشت عمومی مردم جهان از پیشینه‌ی تاریخی طالبان این بی‌باوری را تقویت خواهد کرد.

۳. جنبش‌های مردمی، مانند آن‌چه در پنجشیر شکل گرفته، به راحتی فروکش نخواهد کرد. دوستم، عطا و دیگر “بیرون‌رفته‌گی‌ها” هم با حمایت برخی دولت‌ها به احتمال زیاد آغاز به فعالیت خواهند کرد.

۴. مردم، به ویژه اقلیت‌ها که در این سال‌ها، آزادی‌هایی را هر چند ناقص تجربه کرده‌اند، با قواعد جدید به راحتی کنار نخواهند آمد. همین اکنون، تخریب تندیس شهیدمزاری در بامیان، گروهی را به شدت خشمگین ساخته و تداوم این‌گونه حرکت‌ها برای طالبان خطرآفرین خواهد بود.

دیده شود که حکومت تاهنوز شکل نگرفته‌ی جدید، چگونه با این چالش‌ها برخورد خواهد کرد.

جعفر احسانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟