طالبان و دولت اشرف غنی: دو برادر دو قلو ؟

  • انتشار: ۱۶ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 112278

شاید بگوئید که علیرغم اینکه دولت افغانستان یک مجمع ناکارآمد، تبعیض گرا و فاسد و اشرف غنی گرچه بطور غیر قانونی، غیر منتخب ” رئیس جمهور ” است، بازهم نمیتوان این دولت را با جنبش طالبان همسو و برادر دو قلو دانست. حق با شماست. من عنوان را با سوالیه نوشته ام. این دو پدیده را گرچه نمیتوان کاملآ برابر و برادر دانست. ولی در بسا موارد شباهت هایی میان آنها وجود دارد. قدرت گرایی، بویژه روی معیار قومی و زبانی، یکی از این وجوه مشترک میان آنهاست. نداشتن پایه های عمیق مردمی، حمایت از خارج و عدم استقلال، وجو دیگریست.

اگر طالبان اصولآ و با تکیه به “شریعت اسلام” مخالف آزادی های سیاسی و مدنی، بخصوص آزادی بیان و آزادی رسانه ها استند، دولت کابل از روی اجبار و از ترس قدرتهای خارجی که نعمت ده آن است تا به حال مجبور به مراعات آزادی بیان بوده، گرچه گاه گاهی تلاش برای خاموش ساختن رسانه ها و افراد نموده است.

در واقعیت کنونی و حساس افغانستان که فقط دو آلترناتیف رو بروی دولت قرار دارد : یا پذیرش حضور تعین کننده و قدرتمند طالبان دردولت از طریق صلح و یا فرو رفتن در یک جنگ داخلی شبیه سوریه. هم دولت و هم طالبان بطور وحشتناکی نگاه مشترک به آزادی بیان دارند. علیرغم آنکه جنگ امریکا و حضور نیروهای خارجی در افغانستان در نتیجه هلاکت بار بود زیرا هم طالبان را بعد از ۲۰ سال جنگ قدرتمند تر از گذشته ساخت و هم گروهی از مجاهدین سابق و اعمال امریکا را از خارج وارد و برگرده مردم سوار نمود و یک دولت نابکار ونا کارآمد را ساخت، برخی دست آوردها انکار ناپذیر است. دو دستآورد را باید قدر بگذاریم، از آن دفاع کنیم : آزادی بیان در قالب آزادی رسانه ها و حق زنان به تحصیل و اشتغال.

با غمگینی زیادی خبر رسید که امروز دولت و طالبان هر دو با بکار بردن کلمات و جملات مشابه خبرنگاران و رسانه ها را تهدید نموده است. سفارتهای امریکا و انگلیس، دو کشوری که بخشی بدبختی های ما محصول سیاستهای آنهاست، گفته های طالبان را در این مورد محکوم نموده اند و لی در برابر مواضع مشابه دولت خاموش مانده اند. جای تعجب نیست، این دو کشور همیشه سیاست یک بام و دو هوا را تعقیب نموده اند.

امروز نهاد حامی رسانه‌های آزاد افغانستان، “نی”، در اعلامیهٔ می‌گوید که از هشدار همزمان اداره امنیت ملی افغانستان و طالبان به رسانه‌ها “شوکه” شده است. امروز ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به شماری از رسانه‌های افغانستان هشدار داده که ” ابزار پروپاگندای حکومت افغانستان” شده‌اند و” در صورت دوام همچو کار، مسئولیت اقدامات بعدی به مسئولین و کارمندان رسانه بر خواهد گشت”. در عین زمان، آقای احمد ضیا سراج، رئیس امنیت ملی در یک جلسه سری شورای ملی که عارف رحمانی نماینده غزنی آنرا در حساب تویتر خود علنی ساخته، گفته : “تبلیغات بعضی از تلویزیون‌ها به نفع طالبان شوکه کننده است. این آزادی بیان نیست. سوء‌ استفاده از آزادی بیان است‌. تحمل نمی‌کنیم”.

حالا آزاد هستید که بگوید از گفته های کی ” شوکه ” شدید و آیا این دو بیان خیلی باهم شباهت دارند ( دو قلو) یا نه ؟

دکتر کریم پاکزاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟