طالبان و تجارت پرسود مواد مخدر!

  • انتشار: ۱۱ عقرب ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2دیدگاه
  • شناسه مطلب: 134029

شفقنا افغانستان نوشت:

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که در سال جاری میلادی، درآمد حاصل از فروش تریاک در افغانستان به بیش از یک میلیارد دالر رسیده است.

ر اساس گزارش جدید سازمان ملل، درآمد حاصل از فروش تریاک افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی ۴۲۵ میلیون دالر بود، اما در سال ۲۰۲۲ میلادی، به ۱٫۴ میلیارد دالر افزایش یافته است.

این گزارش نشان می‌دهد که کشت و تجارت مواد مخدر در افغانستان از زمان تسلط دوباره گروه طالبان بر این کشور، افزایش چشم‌گیر یافته است.

بر اساس این گزارش، در بیشتر از یک سال گذشته که طالبان در افغانستان حاکم بوده‌اند، کشت مواد مخدر ۳۲ درصد افزایش یافته و به به ۲۳۳ هزار هکتار زمین رسیده است.

تجارت و قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشورهای جهان، یکی از عوامل تداوم بی‌ثباتی در این کشور و رشد اقتصاد مافیایی بوده است.

اما به نظر می‌رسد که شبکه‌های قاچاق مواد مخدر با قدرت گرفتن گروه طالبان، توسعه یافته‌اند و اکنون در تلاش هستند که این تجارت را یکبار دیگر رونق دهند و مواد مخدر افغانستان را به بازارهای جهان برسانند.

فتوای ممنوعیت کشت تریاک

یکی از تعهدات گروه طالبان به جامعه جهانی، جلوگیری از کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان و از بین بردن اقتصاد مافیای حاصل از این تجارت سیاه بود.

در پی این تعهدات، در ماه حمل سال جاری خورشیدی، رهبر طالبان با صدور فرمانی، کشت و تولید مواد مخدر را ممنوع کرد و اعلام کرد که با افرادی که از این دستور سرپیچی کند، برخورد می‌شود.

رهبر گروه طالبان در این فرمان استعمال و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات و کارخانه‌های تولید هرگونه مواد نشه‌آور همانند شراب، هیروئین، شیشه، تابلیت (k) و چرس را منع کرد.

اما گزارش جدید سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که این فرمان، در عمل از سوی نیروهای گروه طالبان نادیده گرفته شده است و کشت تریاک در سال جاری میلادی، پر رونق بوده است.

احتمال زیاد وجود دارد که فرمان رهبر طالبان یک فرمان سمبولیک و برای فریب اذهان عامه بوده باشد و سیاست اصلی این گروه را در قبال مبارزه با مواد مخدر، بازتاب ندهد.

در غیر آن صورت، چگونه ممکن است که کشت تریاک در افغانستان، ۳۲ درصد افزایش پیدا کند و گروه طالبان هیچ اقدامی برای تطبیق فرمان رهبر شان انجام ندهند.

تجارتی با سود میلیاردی

بسیاری از تحلیل‌گران مسائل سیاسی و اقتصادی افغانستان به این باور هستند که تجارت مواد مخدر در افغانستان، یکی از پرسودترین تجارت‌ها برای گروه طالبان است و این گروه سالها از این طریق تغذیه کرده است.

کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر دقیقا از ظهور گروه طالبان در افغانستان، رونق گرفت و اکنون بیش از دو دهه است که افغانستان بزرگترین مرکز کشت و تولید مواد مخدر جهان به شمار می‌رود.

در دو دهه گذشته نیز بیشترین میزان مواد مخدر افغانستان در مناطق تحت کنترل گروه طالبان تولید شد و گزارش‌های زیادی از دست داشتن مقامات ارشد این گروه در تجارت مواد مخدر به کشورهای مختلف جهان، منتشر شد.

یکی از نمونه‌های برجسته آن، بازداشت حاجی بشر نورزی، از حامیان مالی اصلی گروه طالبان در دهه نود میلادی به اتهام قاچاق مواد مخدر به ارزش ۵۰ میلیون دالر به آمریکا بود.

حاجی بشر نورزی از سال ۲۰۰۵ در زندانی در آمریکا بسر می‌برد و محکوم به حبس ابد بود، اما پس از قدرت گرفتن دوباره طالبان، در ماه‌های گذشته در بدل یک معامله با آمریکا، آزاد شد و دوباره به پایگاه اصلی قدرت خود در قندهار برگشت.

جدا از این، گروه طالبان در دو دهه گذشته بسیاری از هزینه‌های جنگ علیه نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان و نیروهای خارجی را بر اثر قاچاق و تجارت مواد مخدر تأمین کرده‌اند.

اکنون نیز به نظر می‌رسد که با وجود صدور یک فرمان نمادین ممنوعیت، گروه طالبان از تجارت پر سود مواد مخدر دست برنداشته است و شبکه‌های قاچاق این گروه بیشتر از گذشته، فعال شده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟