طالبان قیمت زغال سنگ صادراتی را ۱۲۰ درصد افزایش داد

  • انتشار: ۸ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 131477

وزارت مالیه طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بر اساس فیصله رهبری این وزارت، قیمت صادرات هر تن ذغال سنگ در گمرکات کشور از ۹۰ دالر امریکایی به ۲۰۰ دالر امریکایی افزایش یافته است.

این اعلامیه تصریح می‌کند که بنا بر افزایش قیمت ذغال سنگ در بازارهای جهانی، بر اساس قانون گمرکات افغانستان و طرزالعمل قیمت‌گذاری، رهبری وزارت مالیه بر افزایش قیمت ذغال سنگ فیصله نمود و این تصمیم سر از امروز بر همه گمرکات کشور قابل تطبیق می‌باشد.

این در حالی است که شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، برای تولید برق ارزان در این کشور دستور تسریع واردات زغال‌سنگ از افغانستان را داده است.

در توییتر دفتر نخست‌وزیر پاکستان که امروز منتشر شده آمده که در جلسه هیئت دولت روز دوشنبه (۶ سرطان)، آقای شریف به همه ادارات ذی‌ربط دستور داده است تا سیستم مؤثری برای تولید برق ارزان در کشور ایجاد کنند تا به مصرف‌کنندگان و صنایع داخلی کمک شود.

در این راستا، وزارت راه‌آهن باید اقدامات لازم برای رساندن زغال‌سنگ وارداتی از افغانستان به نیروگاه‌ها را در زودترین فرصت انجام دهد.

روزنامه دان پاکستان نیز گزارش داده است که آقای شریف در این جلسه دستور داده، بهای زغال‌سنگ وارداتی از افغانستان به جای دلار به روپیه پرداخت شود، تا در منابع ارزی کشور صرفه‌جویی شود.

در این جلسه، آقای شریف از افزایش قیمت زغال‌سنگ در بازار بین المللی ابراز نگرانی کرده است و آن را دلیل اصلی افزایش هزینه‌های تولید برق از نیروگاه‌های متکی به زغال‌سنگ در پاکستان دانسته است.

نخست‌وزیر پاکستان همچنین دستور تشکیل کمیته‌ای از مقام‌های ذیربط به ریاست خواجه آصف، وزیر دفاع برای تسریع روند واردات زغال‌سنگ از افغانستان را صادر کرده است.

اما وزارت مالیه افغانستان توضیح نداده است که آیا در بدل صادرات ذغال سنگ، دالر امریکایی دریافت می‌کند یا روپیه پاکستانی.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟