طالبان در اندیشه تسلط کامل بر لوگر

  • انتشار: ۲۷ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 5471

روزنامه سلام وطندار در جدیدترین شماره خود نوشت به اطلاعاتی دست‌یافته که نشان می‌‌دهد؛ طالبان قصد دارند در یک حملۀ گستردۀ گروهی بر ولایت لوگر، این ولایت را به تصرف خویش درآورند.

یک منبع معتبر که نخواست نامش گرفته شود، به سلام‌وطندار گفت که طالبان برای تصرف ولسوالی ازرۀ این ولایت، برنامه‌ها و نشست‌های مداوم داشته اند.

بر بنیاد گفته‌های این منبع، در این نشست‌ها شماری از فرماندهان مهم طالبان اشتراک کرده و برای تسلط بر این ولسوالی طرح مفصلی ریخته اند.

منبع می‌گوید که در این نشست مفتی عبدالوکیل، ولسوال پیشین طالبان در ولسوالی ازره، که باشندۀ جانوخیل و ولسوال کنونی بابوس است؛ مولوی صدراعظم، باشندۀ روستای تنگ ولسوالی ازره و ولسوال این ولسوالی در زمان طالبان؛ اماراتی باشندۀ روستای دوبندی و ولسوال نام‌نهاد طالبان در ولسوالی خوشی؛ قاری داوود باشندۀ روستای تنگ و مسؤول جادۀ ارزه ـ ننگرهار؛ مولوی عبدالرحمان ولسوال نام‌نهاد کنونی ازره و اباسین یکی از فرماندهان مشهور طالبان در ولایت لوگر، طرح حمله بر ولسوالی ازره را ریخته اند.

بر بنیاد گزارش‌های به دست آمده، در این عملیات نیروهای داعش نیز در کنار جنگجویان طالب حضور خواهند داشت.

به گفتۀ منبع، این فرماندهان طالبان در تره ـ جایی در سرحد میان افغانستان و پاکستان ـ اسپینه‌شگه و تل با هم دیدار کرده و به این نتیجه رسیده اند که با گرفتن ولسوالی ازره، مرکز ولایت نام‌نهاد طالبان، مرکز لوگر را از پل‌علم به این ولسوالی انتقال بدهند.

منبع می‌افزاید که مفتی عبدالوکیل، به تازه‌گی به پاکستان رفته و از آن‌جا شماری از جنگجویان پاکستانی را نیز با خود آورده است.

از سوی دیگر، صاحب‌خان نمایندۀ مردم لوگر در مجلس نماینده‌گان، احتمال چنین طرحی را از سوی طالبان می‌پذیرد و می‌گوید که او در مورد این حملۀ گسترده، قبلاً در مجلس صحبت کرده بود.

این عضو مجلس دربارۀ حملۀ احتمالی طالبان می‌گوید که طالبان لوگر، حصارک و پکتیا برای انجام این عملیات گردهم آمده اند.

او می‌افزاید که مسؤولان درجه‌یک امنیتی لوگر به این قضیه بی‌توجهی کرده اند و تاکید می‌کند که مقام‌های امنیتی با طالبان هم‌دست اند.

صاحب‌خان هم‌چنان می‌گوید که شمار زیادی از پولیس‌های ولسوالی ازره در خدمت فرماندۀ پولیس ولایت لوگرند و در آستانۀ فصل جنگ، شمار دیگری از پولیس‌های این ولسوالی به ولایت میدان وردک برای آموزش فرستاده شده اند.

به گفتۀ صاحب‌خان، او با مقام‌های امنیتی صحبت کرده، اما مقام‌های امنیتی هیچ‌گونه آماده‌گی در این‌باره نگرفته اند.

از سوی دیگر، نیازمحمد امیری، سرپرست ولایت لوگر هم وجود چنین طرحی را می‌پذیرد و می‌گوید که طالبان از چندسال بدین‌سو چنین حمله‌هایی را در این ولسوالی انجام داده اند.

امیری می‌گوید که برای حملۀ احتمالی طالبان آماده‌گی کامل دارند و به هرگونه حملۀ آن‌ها جواب خواهند داد.

سرپرست این ولایت، اتهام‌های صاحب‌خان، نمایندۀ مجلس را بی‌بنیاد می‌خواند و می‌گوید که تمام مسؤولان امنیتی این ولسوالی در وظیفۀ‌شان حضور دارند.

ارزه یکی از ولسوالی‌های لوگر است که با سه ولایت افغانستان و پاکستان، مزر مشترک دارد و یکی از مناطق استراتژیک به شمار می‌رود.

این ولسوالی در منطقۀ سروبی با کابل، ولایت‌های پکتیا و ننگرهار و مناطق قبایلی پاکستان مرز مشترک دارد.

طالبان در این ولسوالی در منطقۀ کلابندی حضور دارند و از هفت سال بدین‌سو بر جادۀ پل‌علم، مرکز ولایت لوگر و ولسوالی ازره به طور کامل تسلط دارند و مردم آن‌جا نخست به ننگرهار، سپس به کابل و از کابل به مرکز ولایت می‌روند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟