طالبان برای استخراج مس عینک با چینی ها همکاری می کند!

  • انتشار: ۲۷ قوس ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 16313

گروه طالبان به تازگی همکاری خود را با دولت چین، در قسمت کار استخراج مس عینک ولایت لوگر در جنوب غربی کابل اعلام کرده است.

کار استخراج مس عینک، از سالها به این طرف متوقف است، اما چین به تازگی اعلام کرده که می تواند کار پروژه ای 3 میلیارد دالری مس عینک را شروع کند.

همچنان گروه طالبان، در اعلامیه‌ای منتشر شده خود گفته است که حامیان این گروه در تأمین پروژه های کلان همکاری می‌کنند.

قبلا از این، طالبان حمایت شان را از پروژه‌های کلان مثل تاپی و انتقال برق وارداتی اعلام داشته و وعده سپرده بودند که در تأمین امنیت این پروژه ها همکاری می‌کنند.

پس از سرنگونی طالبان، این گروه برای دومین بار است که حمایت شان را در خصوص تأمین امنیت از پروژه های توسعه ای در افغانستان اعلام می کند.

اما ریاست جمهوری در واکنش پیشتر گفته بود، طالبان یک گروه تخریب‌کار است و تنها در دو ماه اخیر، 2 میلیارد و 149 میلیون افغانی به افغانستان آسیب رسانده اند.

قرارداد پروژه مس عینک لوگر در سال 2008 میان دولت های افغانستان و چین به امضا رسید، اما بنابر دلایل امنیتی کار استخراج آن به تعویق افتاد.

معدن مس عینک در منطقه «عینک» ولسوالی محمد آغه لوگر قرار دارند. این معدن بزرگترین معدن مس در افغانستان و دومین معدن مس درجهان می‌باشد.

بر اساس آمارهای ارائه شده، ذخایر مجموعی معدن مس عینک لوگر در حدود ۱۱٫۳ میلیون تُن مس دارای فیصدی ۲٫۳ از مس و مقداری محدودی از طلا است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟