طالبان: اگر نیروهای خارجی در زمان مشخص خارج نشوند تصمیم های لازم را خواهیم گرفت

  • انتشار: ۶ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 90294

ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان اظهار داشت: اگر نیرو‌های خارجی در زمان مشخص خارج نشوند، در آن صورت تصمیم‌های لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

ملا عبدالغنی برادر اظهار داشت: جدول زمانی خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان مشخص است و آن‌ها طی ۱۴ ماه باید از این کشور خارج شوند. نتایج اجرای توافقنامه قطر با آمریکا تاکنون مثبت بوده است. در مرحله نخست آمریکا اعلام کرد که ۵ پایگاه نظامی را تخلیه کرده است و نظامیان آمریکایی نیز به ۸۶۰۰ نفر کاهش یافته‌اند که البته این روند ادامه دارد، با این حال، اگر نیرو‌های خارجی در زمان تعیین شده از افغانستان خارج نشوند، طالبان تصمیم‌های لازم را اتخاذ خواهد کرد.   

وی با بیان اینکه توافقات پشت‌پرده‌ای بین این گروه و آمریکا وجود ندارد بیان داشت: ما اصرار داریم که زندانیان ما بر اساس توافقنامه دوحه و فهرست ارائه‌شده به طرف مقابل، آزاد شوند تا زمینه برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نیز مهیا شود و البته این ادعا که طالبان فهرست جدیدی به کابل ارائه کرده است نیز حقیقت ندارد.

ملابرادر در پاسخ به تلاش طالبان برای در اختیار گرفتن تمام قدرت در افغانستان نیز گفت: طالبان خواستار برپایی نظام اسلامی فراگیر است. ما در فکر انحصار قدرت نیستیم. همه افغان‌ها برای خدمت و حراست از نظام اسلامی و کشور شان حق دارند که سهیم باشند.

معاون سیاسی رهبر طالبان درباره نقش احتمالی اشرف غنی در حکومت آینده و مخالفان آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در دولت کنونی افغانستان اظهار داشت: «زمانی که بر اساس تفاهم و مذاکرات بین‌الافغانی یک نظام اسلامی در افغانستان تشکیل شد، هر افغان حق دارد که در خدمت به این کشور سهیم شود. البته روند صلح موافقان و مخالفانی دارد که در دولت اشرف غنی هم شاید برخی مخالف این روند باشند.»

این مقام طالبان همچنین درباره نقش آمریکا در دولت آینده افغانستان نیز تصریح کرد که بحث و تعیین نظام آینده اسلامی در افغانستان مربوط به افغان‌ها است و باید آن‌ها تصمیم بگیرند.

ملابرادر در پایان نیز درباره افزایش ارتباط افغانستان با قدرت‌های منطقه‌ای جمله ایران و روسیه نیز تاکید کرد: «ما می‌خواهیم که با کشور‌های همسایه حسن همجواری و تعامل نیک و با قدرت‌های منطقه روابط خوب داشته باشیم و در عین حال با دیگر کشور‌های جهان نیز خواستار روابط مثبت هستیم.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟