طالبان از بعضی معادن طلا و لاجورد بدخشان سالانه 5 میلیون افغانی عاید بدست می آورد

  • انتشار: ۲۹ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15742

مسئولان امنیتی در ولایت بدخشان می گویند با کنترول طالبان بر بعضی از معادن طلا و لاجورد ولسوالی راغستان و استخراج غیر قانونی این معادن شبه نظامیان طالب، سالانه پنج میلیون افغانی بدست می آورند.

مقامات در ولایت بدخشان، می‌گویند: در حال حاضر برخی از معادن این ولایت در کنترول طالبان مسلح قرار دارند که از این طریق خود را اکمال می‌کنند.

محمد نبی بیان، آمر امنیت قوماندانی امنیه بدخشان به کلید گفته است: “از این جمله، معادن طلا و لاجورد واقع در ولسوالی راغستان نیز در کنترول طالبان مسلح قرار دارند.”

به گفته بیان، طالبان مسلح، از معادن این ولسوالی سالانه پنج ملیون افغانی عاید دارند.

از سوی هم، برخی از اعضای شورای ولایتی بدخشان، نیز این موضوع را تایید می‌کنند که طالبان برخی از معادن را در کنترول خود دارند.

عبدالله نظری، یک عضو این شورا، از دولت می‌خواهد که جلو نا امنی در این ولایت را بگیرد.

به گفته‌ای نظری، طالبان در کنار استخراج غیر قانونی معادن، از جوانان نیز در این مناطق سرباز گیری می‌کنند.

با این حال، فعالان مدنی در این ولایت، می‌گویند: طالبان با استفاده از پول بدست آمده از  این معادن، از پاکستان سلاح خریداری می‌کنند و از طریق ولایت نورستان به بدخشان انتقال می‌دهند.

سیف‌الدین سایس، یکی از فعالان مدنی در بدخشان، از دولت وحدت ملی می‌خواهد که امنیت این ولایت را تامین کند و از سرمایه‌های ملی به گونه درست حفاظت نماید.

این در حالیست که به تازگی جنرال تاج‌محمد جاهد وزیر داخلۀ به منظور بررسی وضعیت عمومی امنیتی، تحلیل و جمع‌آوری نیازمندی‌های نیروهای امنیتی جهت تجهیز بیشتر به بدخشان رفته است.

وی اطمینان داده است که آمادگی‌های لازم و پلان‌های عملیاتی برای سرکوب شورشیان طالب، تصرف دوبارۀ ولسوالی‌های وردوج و یمگان روی دست گرفته شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟