آمریکا با ادعای بمباران مراکز تولید مواد مخدر در هلمند، جنایات خود را توجیه می کند

  • انتشار: ۲۲ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 34334

در روزهای اخیر مقامات آمریکایی و افغان بارها اعلام کردند که هواپیماهای آمریکایی و افغان چندین مرکز تولید و پروسس مواد مخدر متعلق به طالبان در هلمند را نابود کرده است. اما سخنگوی طالبان ضمن رد این خبر می گوید که افراد این گروه هیچ نوع دخالتی در کشت و تولید مواد مخدر ندارند.

بعد از اینکه نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان اعلام کردند که مراکز تولید و پروسس مواد مخدر طالبان را در هلمند بمباران کردند، سخنگوی طالبان در گفتگو با اطلس می گوید که آمریکا با ادعای اینچنینی سعی دارند که جنایت های خود را توجیه کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری اطلس می گوید که ادعای دست داشتن افراد طالبان در کشت و تولید مواد مخدر پروگاندی از سوی نیروهای خارجی برای بدنام کردن طالبان است.

آقای مجاهد می گوید که دلیل آشکاری که خود نیروهای آمریکایی و حکومت دست نشانده آنها در قاچاق مواد مخدر دست دارد، این است که در زمان حکومت طالبان کشت مواد مخدر در افغانستان صفر بوده است اما بعد از سال ها حضور نیروهای آمریکایی این میزان به شدت افزایش یافته است.

سخنگوی طالبان می گوید؛ بسیاری از جنرالان آمریکایی و انگلیسی مستقر در افغانستان و حتی افراد بلندپایه حکومت افغانستان نیز در قاچاق مواد مخدر دست دارند.

وی می گوید که مواد مخدر از معابر رسمی کابل مانند میدان هوایی و بنادر کشور به سایر کشور صادر می شود و حتی این مواد به دوبی و کشورهای اروپایی نیز ارسال می شود.

مجاهد اضافه کرد که دست داشتن بسیاری از وزیران و وکلای پارلمان افغانستان بارها در قاچاق مواد مخدر افشا شد، اما به دلایلی این دوسیه ها پنهان باقی مانده است.

سخنگوی گروه طالبان می گوید که در روزهای اخیر نیروهای خارجی پروپاگندی به راه انداختند که مراکز تولید مواد مخدر در مناطق تحت کنترل طالبان بمباران کرده اند، اما این ادعا کاملا بی اساس است زیرا هواپیماهای آمریکایی منازل غیرنظامیان مورد هدف قرار داده است و این عملیات بیشتر به غیر نظامیان آسیب رسانده است.

نیروهای آمریکایی و ناتو با نام حمایت قاطع از دو هفته قبل اعلام کردند که چندین مرکز تولید مواد مخدر متعلق به طالبان را در ولایت هلمند بمباران کردند، در بیانیه نیروهای خارجی گفته شده است علاوه بر نابودی میزان زیاد مواد مخدر، تعدادی از افراد این گروه در نتیجه بمباران ها نیز کشته شده است.

این در حالیست که سازمان ملل چندی پیش با انتشار اعلامیه ای گفته بود کشت مواد مخدر در افغانستان طی سال‌های 2012 تا 2016 از 3700 به صورت بی سابقه ای افزایش یافته است.

اثرات حضور غربی ها تنها به کشت چند برابری خشخاش بسنده نمی شود بلکه گفته های جامعه شناسان و روان شناسان آگاه نشان می دهد که 65 درصد همسرآزاری‌ها، 25 درصد طلاق‌ها، 30 درصد کودک آزاری‌ها و 23 درصد خشونت ها ناشی از مواد مخدر می باشد البته اگر سایر جرایم را از این آمارها منفک سازیم هم هنوز بخش اعظمی از آسیب‌های اجتماعی ارتباط مستقیمی با مصرف مواد مخدر دارند.

جان سپکو سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان نیز اوایل سال جاری گفته بود که کشت مواد مخدر علی‌رغم هزینه‌های میلیاردی واشنگتن در امر مبارزه با موادمخدر در افغانستان چندین برابر افزایش یافته است.

با وجود اینکه مقامات افغان همواره تاکید کرده‌اند که کشت و تجارت مواد مخدر نقش اساسی در دوام جنگ و تامین مالی مخالفان مسلح دولت در افغانستان دارد، آمریکا و ناتو در امر مبارزه با کشت و تجارت مواد مخدر صادقانه عمل نکرده‌اند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟