طالبان، غنی را مانعی در برابر صلح می بینند

  • انتشار: ۲۱ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 104045
اشرف غنی

طالبان روز گذشته هشدار دادند تصمیم غنی برای ماندن در قدرت تا اتمام دوره ریاست جمهوری اش به مذاکرات صلح که با هدف پایان دادن به جنگ چهل ساله در افغانستان را اندازی شده، آسیب می زند.

این هشدار طالبان یک روز پس از آغاز دور دوم مذاکرات صلح در دوحه قطر مطرح می شود، مذاکراتی که هیات مذاکره کننده حکومت افغانستان و تیم مذاکره کننده طالبان تلاش می کنند به موضوعی مشترک برای پیش برد مذاکرات بین الافغانی دست یابند.

گفت و گو میان طرف های افغانی جنگ در دوحه این حدس و گمان را در میان رسانه ها ایجاد کرده که رئیس جمهور غنی باید از قدرت کنار برود و نظارت از پروسه صلح را به دولت موقت بسپارد.

رئیس جمهور غنی اما هفته گذشته طی سخنانی در ننگرهار همچون همیشه دولت موقت را رد و تاکید کرد تنها حاضر است قدرت را به جانشین منتخب خود واگذار کند، کسیکه از طریق انتخابات برگزیده شده باشد.

رئیس جمهور غنی چهار شنبه هفته گذشته در جمع مردم ننگرهار گفت:«این ریاست جمهوری مال من نیست. این چوکی به ملت افغانستان تعلق دارد. این سیستم کرامت دارد. شما همه به من رإی دادید.»

غنی همچنین جمعه گذشته در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان خاطرنشان کرد:«هدف اصلی من این است که قادر باشم قدرت را تحویل دهم، از راه اراده مردم و به جانشین منتخب خود.»

هیچ چیز جز فقر و بدبختی

طالبان در اعلامیه هشدار گونه خود تاکید کردند اصرار غنی برای ماندن در قدرت می تواند رسیدن به یک راه مسالمت آمیز از طریق مذاکره برای ختم جنگ در افغانستان را با مشکل مواجه سازد.

طالبان خاطرنشان کردند حکومت غنی چیزی جز فقر، بدبختی، خونریزی، بدنامی و مشکلات برای مردم افغانستان نیاورده است.

حکومت افغانستان اما طالبان را به خاطر افزایش حملات تهاجمی و انتحاری که در آنها غیرنظامیان و نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کشته و زخمی می شوند، سرزنش می کند. سازمان ملل متحد نیز، طالبان را مسئول بیشتر تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۲۰ میلادی دانسته است.

مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان در سپتامبر سال گذشته میلادی شروع شد. این گفت و گوها پس از آن آغاز شد که پیشتر و در ماه فبروری ایالات متحده امریکا توافق نامه صلحی با طالبان امضا نموده بود. براساس این توافق نامه صلح امریکا متعهد شد نیروهای خود را از افغانستان خارج کند و طالبان نیز وعده سپردند ارتباط خود با گروه تروریستی القاعده و دیگر گروه های تروریستی قطع کنند و اجازه ندهند افغانستان به پایگاهی برای تهدید منافع ملی امریکا و متحدانش تبدیل شود.

بر اساس توافق نامه صلح امریکا با طالبان، تمام نیروهای خارجی به شمول نیروهای امریکایی و نیروهای ناتو باید تا ماه می ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند.

طبق این توافق نامه صلح، طالبان همچنین متعهد شدند مذاکره با گروه های رقیب افغانی برای ختم جنگ در افغانستان را شروع کنند.

صلح قبرستان

رئیس جمهور غنی به سی ان ان گفت:«یک چیز باید روشن شود: مردم افغانستان دوست ندارند به عقب برگردند. ما مردمی نیستیم که دیدگاه های گذشته طالبانی بر ما تحمیل شود. آن صلح قبرستان است.»

منظور رئیس جمهور غنی از این جملات اشاره به دوران سخت رژیم طالبان در افغانستان بین سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بود، زمانیکه طالبان با امارت اسلامی خود دختران را از رفتن به مدرسه و زنان را از رفتن به سر کار منع کرده بودند و سخت گیری های نشأت گرفته از تفاسیر غلط این گروه از اسلام همچنان بی داد می کرد.

طالبان در سال ۲۰۰۱ و به دنبال حمله امریکا به افغانستان سرنگون شدند. نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا برای تنبیه طالبان به خاطر پناه دادن به اسامه بن لادن، رهبر گروه تروریستی القاعده، که مظنون اصلی حمله یازده سپتامبر در امریکا بود، به افغانستان حمله کردند.

طالبان اما خیلی زود احیا شدند و حملات تهاجمی و انتحاری خود را آغاز کردند: این گروه بر نیمی از مناطق افغانستان یا تحت کنترل مستقیم خود دارند یا در این مناطق نفوذ کرده اند. بهانه طالبان برای ادامه حملات مرگبار دولت کابل می باشد که به گمان آنها فاسد و دست نشانده امریکاست. طالبان دولت کنونی افغانستان را نامشروع و محصول تجاوز امریکا به افغانستان می دانند.

از سویی اما توافق نامه صلح امریکا با طالبان سبب شد این گروه دیگر به نیروهای امریکایی و نیروهای خارجی در افغانستان حمله نکنند. شمار نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان قرار است تا اواسط ما جنوری سال جاری میلادی از ۱۲ هزار در لحظه امضای قرار داد به ۲۵۰۰ نیرو کاهش پیدا کند.

جو بایدن در مبارزات انتخاباتی اش از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان حمایت کرد اما تاکید نمود یک گروه کوچک از نیروهای ضد تروریزم باید در افغانستان باقی بماند.

این در حالی ست که طالبان به دفعات تکرار کرده اند باقی ماندن حتی یک سرباز خارجی در افغانستان پس از زمان تعیین شده در توافق نامه صلح به معنی ست که جنگ ادامه خواهد یافت.

منبع

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟