ضرب الاجل جنبش روشنایی برای حکومت

  • انتشار: ۹ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 14426

جنبش روشنایی برای تطبیق ماستر پلان برق کشور و امتداد لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان ــ میدان وردک، ضرب‌  الاجل تعیین کرد.

در برنامه‌ای که روز جمعه ۸ اسد به مناسبت هفتمین روز جان باختن تظاهرات‌کنندگان جنبش روشنایی در کابل برگزار شده بود، اعلان شد که حکومت مکلف  است که بعد از چهلمین روز جان باختگان رویداد دهمزنگ، به خواسته‌های مردم به تطبیق ماستر پلان برق و امتداد لین برق ۵۰۰ کیلوولتی از مسیر بامیان ــ میدان وردک، جواب مثبت بدهد.

در اعلامیه‌ای که از سوی شورای عالی مردم جنبش روشنایی منتشر شده، به حکومت هشدار داده است که اگر حکومت وحدت ملی باز هم به مهلت زمانی جنبش روشنایی بی‌اعتنایی کند، از سوی هواداران این جنبش، سلب مشروعیت شده و جنبش روشنایی راه‌‌اندازی اعتراضات مدنی را در سراسر کشور حق مسلم خود می‌داند و مبارزاتشان در بیرون از کشور نیز هم‌چنان ادامه خواهد یافت.

این در حالی است که روز گذشته هواداران جنبش روشنایی در شبکه‌ی اجتماعی توییتر «طوفان توییتری» به راه انداخته و خواستار عدالت، انکشاف متوازن و تطبیق ماسترپلان برق از سوی حکومت شده بودند.

این ضرب‌الاجل در حالی از سوی جنبش روشنایی برای حکومت تعیین می‌شود که در دومین تظاهرات این جنبش به تاریخ ۲ اسد، در چوک دهمزنگ، حملات انتحاری صورت گرفت که منجر به کشته شدن نزدیک به ۹۰ نفر و زخمی شدن حدود ۳۰۰ تن گردید.

حکومت برای بررسی این رویداد، کمیسیون حقیقت‌یابی را تحت ریاست لوی‌سارنوال و عضویت ۱۲ نفر دیگر تشکیل داد؛ اما جنبش روشنایی این کمیسیون را فاقد استقلالیت و مشروعیت خوانده و گفته که نتیجه‌ی بررسی آن را قبول ندارد.

جنبش روشنایی گفته که رویداد دهمزنگ باید از سوی نهادهای مستقل بین‌اللملی و متخصصین امور بررسی شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟