صلاح الدین ربانی: تعامل یوناما با طالبان غیرشفاف و پرسش‌برانگیز است

  • انتشار: ۲۴ حوت ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 135742

صلاح‌الدین ربانی، رهبر یک شاخه از حزب جمعیت اسلامی افغانستان در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از کارکرد هیأت معاونت این سازمان در افغانستان (یوناما) انتقاد کرده است.

ربانی در این نامه که دیروز (سه‌شنبه، ۲۳ حوت) در توییتر خود منتشر کرده، نوشته است که یوناما براساس مأموریت خود «باید با تمام جهت‌های ذی‌نفع وارد تعامل و گفت‌وگو می‌شد، اما به‌گونه‌ی غیرشفاف و پرسش‌برانگیز تنها پیوسته با گروه طالبان در تعامل بوده است».

ربانی نوشته است که ارزیابی کارکرد یوناما در مدت بیش از یک‌ونیم سال گذشته نشان می‌دهد که این نهاد در انجام مأموریت و مسئولیت‌های خود پس از بازگشت طالبان به قدرت، «ناکام بوده و نقش منفعل داشته‌ است».

او آورده است: «به‌عنوان بخشی از مأموریت‌های یوناما، این نهاد باید با همه‌ی جهت‌های ذی‌نفع وارد تعامل و گفت‌وگو می‌شد اما برخلاف، به‌گونه‌ی غیرشفاف و پرسش‌برانگیز تنها پیوسته با گروه طالبان در تعامل بوده است. این کار بی‌طرفی و اعتبار سازمان ملل‌ متحد را در میان مردم افغانستان صدمه می‌زند و طالبان از آن در جهت کسب مشروعیت بین‌المللی شان استفاده‌ی ابزاری و تبلیغاتی می‌نمایند.»

ربانی علاوه کرده است که برخی گزارش‌های «غیرمعیاری و غیرواقعی» یوناما در مورد افغانستان به شورای امنیت، مستقیم یا غیرمستقیم به عادی‌سازی وضعیت ناگوار در کشور کمک کرده‌اند‌.

او همچنین یوناما را درباره‌ی چگونگی توزیع و گردش کمک‌های نقدی به ضعف مدیریت متهم کرده و گفته است که دسترسی مستقیم مردم به کمک‌های مذکور دشوار شده است.

ربانی نوشته است: «وخامت وضعیت حقوق‌ بشر، زنان و حاکمیت قانون در افغانستان و نیز فقدان توزیع عادلانه‌ی کمک‌های بشردوستانه برای مردم نیازمند که تلاش برای بهبود و حمایت از آنان بخشی از مأموریت‌های یوناما در یک‌‌ونیم سال گذشته بود، از چشم هیچ‌کسی به‌شمول شما، پوشیده نیست. لذا ترجیح می‌دهم از ارائه‌ی تفصیلات در زمینه‌ی ناکامی‌های یوناما در این زمینه‌ها صرف‌ نظر کنم.»

او گفته که ادامه‌ی این وضعیت ممکن است یوناما را در انظار مردم افغانستان به‌ صفت نهادی معرفی کند که از طالبان عیب‌پوشی می‌کند و چنین حالتی می‌تواند به بی‌اعتباری جایگاه سازمان ملل‌ متحد در میان مردم افغانستان منجر شود.

قرار است که در این روزها سرنوشت مأموریت یوناما در افغانستان روی میز شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در جلسه‌ی چند روز قبل در این زمینه صحبت کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟