صفر تا صد پرورش قارچ در منزل [راهنمای گام به گام]

  • انتشار: ۲۴ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74044

تولید قارچ نیاز به تجربه و مهارت کافی دارد. اگر جزء آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید از راه پرورش قارچ به درآمد برسید، در این مقاله از خبرگزاری اطلس با ما همراه شوید تا به طور خلاصه شما را با روند تولید آشنا کنیم.

تولید قارچ

شما بدون در نظر گرفتن آب و هوا و رطوبت منطقه و محل خود می‌توانید به تولید قارچ اقدام کنید. اگر در محل زندگی خود جای مناسبی برای کشت قارچ دارید بهتر است تعلل نکنید.

صفر تا صد پرورش قارچ در منزل

قارچ اگر در محیطی کوچکتر پرورش پیدا کند با کیفیت بالاتری رشد خواهد کرد. پس قارچی که شما در منزل خود پرورش می‌دهید می‌تواند با قیمت بیشتری به فروش برود.

زمان مناسب برای تولید قارچ

بهترین زمان برای پروش و تولید قارچ در خانه، ماه‌های مهر، آبان و آذر است. ولی با وجود امکانات مناسب و بهره‌گیری از آنها می‌توانید در ماه‌های دیگر سال هم به تولید قارچ اقدام کنید.

قارچ را می‌توان در محیط تاریک پرورش داد. هر نوری به جز نور مستقیم خورشید می‌تواند برای قارچ قابل تحمل باشد. درجه هوای مناسب برای پرورش قارچ دمایی مابین ده تا پانزده درجه است.

تهویه مناسب و محلی تمیز و عاری از هر نوع باکتری‌ها و حشرات مضر نیز برای تولید قارچ ضروری است.

محل تولید قارچ

محلی که برای پرورش قارچ در نظر گرفته اید باید به اندازه‌ای باشد که بتوانید از راهروهای آن به راحتی عبور کنید.
عرض طبقاتی هم که برای قارچ‌ها در نظر گرفته اید باید طوری باشد که بتوانید از دو طرف به بستر دسترسی داشته باشید.

روی زمین نباید هیچ طبقه‌ای از قارچ‌ را بگذارید. باید بین زمین و طبقه‌ای که قارچ بر روی آن قرار می‌گیرد حداقل ۱۵ سانتی متر فاصله باشد. و طبقات نیز از یکدیگر باید به اندازه شصت سانتی متر باید فاصله داشته باشند.

بستر مناسب برای تولید قارچ

بهترین چیزی که می‌توان قارچ را روی آن پرورش داد پِهِن اسب و کاه است. برای این منظور، این دو را با یکدیگر مخلوط کنید و به خوبی بکوبید تا راه نفوذی نداشته باشد. می‌توانید مقداری آهک هم به آن اضافه کنید.

بعد از مدتی درجۀ حرارت کود بالا می‌رود. استفاده از آهک باعث می‌شود که عمل تخمیر کندتر صورت بگیرد و مقداری از رطوبت اضافی کود را جذب کند.

بعد از سه روز این ترکیب را برگردانید تا هوا بگیرد و سپس مانند دفعه قبل روی هم بکوبید تا جای نفوذ برای آب یا باران نداشته باشد. این کار را به فاصله دو تا چهار روز می‌توان چهار تا شش مرتبه تکرار کرد.

این را هم بخوانید: مشاغل خانگی پردرآمد: ۱۳ ایده ساده برای شما که دنبال کار هستید!

البته اگر آهکی که ذکر شد را به کود اضافه نکرده باشید باید کود را هر دو روز برگردانید و بکوبید.

باید از میزان رطوبت و حرارت موجود در این ترکیب نگهداری شود. زیرا اگر مقدار رطوبت در پهن زیاد باشد کود را غیر قابل استفاده می‌کند.

اگر مقداری از کود را در دست فشار دهید نباید آب از آن بچکد، همین که دست شما در اثر رطوبت آن خیس شود کافی است. پس از آماده شدن کود، محل پروش را مجهز کنید.

روش کاشت

پس از اینکه کود آماده شد آن را روی سطح هر ردیف به عرض ۱۵ ساتی متر می‌ریزیم. و سطح آن را کاملا صاف می‌کنیم. باید در عمل خود سرعت به خرج دهیم وگرنه حرارت کود ممکن است از بین برود.

پس از انجام این کار همه درها و پنجره ها را ببندید و بگذارید کودها را به مدت ۴ روز همانطور بماند. این کار باعث بالا رفتن درجه حرارت و دمای محل می‌شود. این دما باید به مدت ۴۸ ساعت همینگونه بماند.

بعد از آن دمای کود پایین می‌آید، که این عمل را به اصطلاح عرق کردن محیط کشت می‌گویند. این کار باعث ضدعفونی شدن محیط می‌شود.

بعد از آن تا مدت پنج روز دمای بستر کودها بین ده تا دوازده درجه کم می‌شود. زمانی که درجه حرارت بین ۲۳ و ۲۴ برسد شما می‌توانید کشت قارچ خود را آغاز کنید. این دما مناسب کشت است.

کاشت اسپر

از آنجایی که ممکن است به همراه اسپر قارچهای سمی و غیر ضروری نیز جود داشته باشد، نمی‌توان اسپر را مستقیم کاشت.

بنابراین از اسپر آماده کاشت به نام اسپون که در محیط مناسب و کاملا استریل شده رشد کرده است. استفاده می‌شود.
اسپون در یک محیط آزمایشگاهی محافظت شده و در یک فضای مناسب و محفوظ، عقیم شده و یا به اصطلاح به خواب در آمده است. این اسپون به صورت آماده به فروش می‌رسد.

روش کاشت اسپون

با استفاده از تعدادی شاخص با فاصله‌های ۲۵ سانتی متری که برای علامت گذاشتن در بستر به کار برده‌ شده، جاهایی مشخص می‌شود.

حالا تکه ای از اسپون حفاظت شده و استریل شده را برداشته به قطعات دوازده گانه کوچک تقسیم کنید.

قسمت‌هایی را که علامت گذاشته‌اید، تا عمق ۵ سانتی متری خالی از خاک کنید و در آنجا یک قطعه از اسپونی را که آماده کرده اید بگذارید.

روی آن را با خاک بستر بپوشانید. این کار را در مورد تمام مکان‌هایی که علامت گذاری کرده اید انجام دهید. تا اسپون در تمام سطح خاک بستر کاشته شود.

یکنواخت کردن بستر

طی ده روز تا دو هفته بعد از اینکه اسپون آمادۀ خود را کاشتید، باید بستر خاک را با مقداری خاک استریل با عمق ۲ سانتی متر به صورت یکنواخت پوشش دهید.

لازم به ذکر است که درجه حرارت بستر در این هنگام باید ۵/۱۵ درجه باشد. زمانی که به این کار اقدام می‌کنید باید اسپون‌ ها رشد خود را شروع کرده باشند. که بوی قارچ تا حدودی قابل استشمام است.

نکتۀ مهم اینکه دقت لازم را داشته باشید تا بستر کشت شما به هیچ عنوان جا جا نشود. با یک اشتباه ممکن است میسیلیوم قارچ (قسمت رویاننده)، آسیب ببیند و همه محصول غیر قابل استفاده شود.

این را هم بخوانید: راهنمای گام به گام پرورش و تولید زالو در منزل

بعد از اینکه سطح را پوشش دادید میسیلیوم رشد خودش را آغاز می‌کند. در این هنگام دمای محیط را به ۱۴ تا ۵/۱۶ برسانید. البته قبلا اگر آهک استفاده کرده باشید، به دمای خیلی بالا نیاز ندارد.

برای رشد و تولید قارچ بستر باید شرایط خاصی داشته باشد تا بتوان محصولی با کیفیت و مرغوب به دست آورد. تهویه مناسب هوا، رطوبت و درجۀ حرارت محیط از جمله شرایطی است که باید در هنگام کشت قارچ به آن دقت شود.

در پایان توصیه می‌شود اگر به طور قطع به کشت قارچ فکر می‌کنید حتما با متخصصین در این زمینه مشورت کرده، آنها را ناظر بر مراحل کاری خود کنید تا کشت و برداشت مناسبی داشته باشید.