صفر تا صد استخراج بیت کوین در ایران

  • انتشار: ۲۹ حمل ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 109663

بیت کوین یکی از انواع ارزهای دیجیتال است که شاید مدت زمان زیادی نیست که مورد توجه بسیاری از افراد و کسانی که می خواهند سرمایه گذاری کنند و سرمایه شان را بیشتر کنند و یا به درآمد بالایی برسند قرار گرفته است.

بیت کوین در ایران
بیت کوین در ایران

بیت کوین در حقیقت یک ارز دیجیتال و رمزگذاری شده‌ است که در سال ۲۰۰۸ به وسیله تعدادی افراد ناشناس اختراع شد و یک سال بعد در سال ۲۰۰۹ به جهانیان معرفی شد.

این ارز دیجیتالی یکی از انواع ارزهای دیجیتال است که به صورت غیر متمرکز در بستر شبکه بلاک چین در حال فعالیت می باشد.

این ارز با محاسبات بسیار پیچیده ریاضی به صورت رمزهای دیجیتالی به دست می‌آید و همین امر باعث شده تا ارزش پولی پیدا کند.

همان طور که می دانید برای استخراج این رمز ارزها دستگاه های مخصوصی وجود دارد که از مصرف برق بسیار بالایی برخوردار بوده و از این روی خیلی از کشورها تولید آنها را به صرفه نمی‌ دانند.

از میان همه این رمزارزها بیت کوین اولین و در حقیقت شناخته شده ترین آنها به شمار می رود که با هدف ذخیره و انتقال امن پول به دنیا معرفی شد، همان طور که گفته شد هویت فرد یا افرادی که این ارز دیجیتال را به دنیا معرفی کردند هنوز نامعلوم است.

آنچه که باعث شده است بیت کوین در این حد محبوبیت کسب کند این است که تمام ویژگی‌های پول‌ های واقعی مانند قابلیت خرید کردن ، سرمایه گذاری ، انتقال ارزش و … را دارا می باشد.

اما با این تفاوت که به دلیل غیر متمرکز بودن آن تحت نظارت هیچ دولت یا سازمان خاصی نبوده و در نتیجه تمامی واسطه‌ ها در انجام معاملات با این رمز ارز از بین رفته‌اند، از سوی دیگر با توجه به استفاده از فرآیندهای ریاضی بسیار پیچیده در استخراج این ارزهای دیجیتالی بسیار امن تر از پول‌های رایج عمل کرده و امنیت بسیار بالایی دارد.

بیت کوین در ایران

کسانی که در ایران قصد دارند از این ارز دیجیتال استفاده کنند باید بدانند که تولید یک بیت ‌کوین در ماه ۱۰۰ دستگاه ماینر به ‌روز نیاز دارد.

بیت کوین در ایران
بیت کوین در ایران

برای راه ‌اندازی یک مزرعه در آغاز کار باید حداقل سه یا چهار میلیارد تومان فقط برای خرید دستگاه ‌ها هزینه کرد. این رقم در کنار هزینه‌های مربوط به زیرساخت ‌های راه ‌اندازی ممکن است بیشتر هم شود.

البته این را در نظر داشته باشید که قیمت این دستگاه ها متغیر است و ممکن است به سرعت بالا و پایین برود پس قبل از ورود به این سرمایه گذاری حتماً تحقیقات بیشتری انجام دهید.

یکی از روزنامه ها در این خصوص نوشته است که استخراج بیت‌کوین  ۸۰۰میلیون‌تومانی، فقط ۳۶ میلیون تومان هزینه در بر  دارد. این یعنی با وجود سقوط  ۲۵درصدی ارزش بیت‌ کوین در دو روز، استخراج یک بیت‌کوین می‌تواند سود ۲۲ برای ماینر‌ها داشته باشد. این سود چشمگیر هزینه اولیه راه‌اندازی یک مزرعه بزرگ رمز ارز با قابلیت استخراج سالانه هشت بیت‌ کوین را در کمتر از یک سال جبران می‌ کند.

تمام این محاسبات طبق تعرفه برق مجاز و گفته ‌های مسئولان صنعت برق انجام شده و این سود قانونی  ۱۴مرکز استخراج رمزارز در ایران می باشد که بزرگ ‌ترین آن‌ها سهم  ۲۵درصدی از کل استخراج قانونی و غیرقانونی بیت‌کوین دارد.

بر طبق مصوبه ای که وزارت نیرو در این زمینه تصویب کرد هزینه برق مزارع تولید رمزارز در چهار ماه خرداد، تیر، مرداد و شهریور به عنوان ماه‌ های گرم سال دو برابر قیمت برق صادراتی تعیین شده است.

این یعنی یک مزرعه استخراج بیت ‌کوین بعد از دریافت مجوز‌های لازم و ارائه درخواست به وزارت نیرو، می‌تواند برق با تعرفه مخصوص به خودش را بگیرد که در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور در ازای هر کیلووات در ‌ساعت مقدار مشخصی می باشد.

در دیگر ماه های سال، هزینه برق این مراکز به‌ جای دو برابر برق صادراتی، نصف آن محاسبه می ‌شود. با این حساب در ماه ‌های غیرگرم، هزینه هر کیلو وات‌ساعت برق مصرفی بسیار کمتر می شود.

بیت کوین در ایران
بیت کوین در ایران

افراد فعال در بازار رمزارز موقع تصویب این مصوبه ها اعتراض داشتند که از نظر متخصص این شیوه محاسبه بهای برق را به معنای مرگ صنعت ماینینگ در ایران می‌ دانند و عقیده شان بر این است که ماینینگ هم یک صنعت است و باید بهای برق مصرفی آن همانند سایر صنایع فعال در کشور محاسبه شود.

هرچند، حتی با در نظر گرفتن این تعرفه برق، باز هم استخراج بیت‌کوین می‌تواند سود نجومی برای ماینر‌ها داشته باشد.

گفته می شود استخراج یک بیت ‌کوین به مقدار مصرف  ۲۴واحد مسکونی در طول یک سال مصرف برق دارد. این رقم از آنجایی که توسط یک منبع وزارت نیرو گفته شده است تقریبا یک آمار رسمی به حساب می‌آید.

با این وجود می‌توان میزان برق لازم برای استخراج یک بیت ‌کوین را تقریبا به راحتی محاسبه کرد. آمار شرکت توانیر نشان می‌دهد هر سال در ایران مشترکان خانگی رقمی حدود  ۸۳میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند و اگر این رقم را به تعداد  ۲۸ میلیون مشترک خانگی در کل کشور تقسیم کنیم، می‌بینیم مصرف سالانه برق هر واحد مسکونی به دست می آید.

با این وجود زمانی که سخنگوی توانیر می‌گوید یک بیت‌کوین به اندازه مصرف ۲۴واحد مسکونی در سال برق مصرف می‌کند، این یعنی احتمالا استخراج هر بیت‌کوین ۷۲ هزار کیلووات ساعت مصرف برق دارد.

این مصرف برق معادل روشن بودن ۷۲۰ هزار لامپ  ۱۰۰وات به اندازه یک ساعت می باشد. یک فعال بازار رمزارز برای تخمین میزان مصرف برق ماینر‌ها در استخراج بیت‌کوین، مشخصات یکی از این دستگاه ‌ها را بررسی کرده است. او مقدار مصرف یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های استخراج بیت ‌کوین را هزار و ۵۰۰ وات توان مصرفی تخمین زده است.

این عدد به اندازه مصرف برق دو یخچال ‌فریزر و یک تلویزیون خانگی می باشد که به صورت شبانه روزی روشن باشند. اگر این دستگاه به صورت شبانه‌روزی و هفت روز هفته فعالیت کند، بعد از یک سال می‌تواند هشتاد و پنج درصد بیت‌کوین تولید کند.

این دستگاه در مدت یک سال برای تولید ۰٫۸۵ واحد بیت‌کوین حدود ۱۵هزار کیلووات‌ساعت برق مصرف می‌کند. با این وجود می‌توان گفت مصرف برق استخراج یک بیت‌کوین با دستگاهی این چنینی درمجموع  ۱۸هزار کیلووات ساعت است. این رقم خیلی از کمتر از گفته ‌های رسمی مسئولان توانیر می باشد.