صدیقی: ادامه اختلاف‌ها میان رهبران حکومت، افغانستان را با بحران روبرو می‌کند

  • انتشار: ۲۵ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: پارلمانسیاست
  • شناسه مطلب: 42005

ادامه اختلاف‌ها و انتقاد‌ها میان رهبران حکومت وحدت ملی نگرانی‌های جدی را میان هیئت اداری مشرانو جرگه، شماری از تحلیلگران و مردم عام به میان آورده‌است.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه روز سه‌شنبه به گفت که اختلاف‌ها میان رهبران حکومت وضعیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان را با چالش‌های بیشتر رو‌به‌رو خواهد ساخت.

به گفته وی، در شرایط کنونی رهبران حکومت وحدی ملی بجای زد و بند‌های سیاسی باید به وضعیت شکننده در این کشور رسیده‌گی کنند.

وی گفت:

“اختلافات درونی سبب افزایش مشکلات اقتصادی، مهاجرت، امنیتی و غیره می‌شود و متضرر بیشتر ملت می‌باشد، امروز شماری از ولایات و ولسوالی‌ها در حال سقوط قرار داشته و ما در بدترین وضعیت قرار داریم، اختلافات درونی در این حالت برای ما یک خطر و حتی سونامی جدی خواهد بود.”

این نگرانی‌ها در حالی ابراز می‌شوند که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت با اشاره به موضوع نصب استیکر بر کاپی تذکره‌ها دیروز گفت که هیچ‌کس حق ندارد اعضای کمیسیون انتخابات را تهدید کند و استقلال این کمیسیون را زیر سؤال ببرد.

وی هم‌چنان گفت که زمان آن فرا رسیده تا بجای خود فریبی بخاطر پشتیبانی از نیروهای امنیتی اقدام شود.

آقای عبدالله هر چند از کسی نام نگرفت اما گفت که اولویت مردم افغانستان تأمین امنیت است در حالی‌که به گفته وی مسئولان حکومتی بیشتر مصروف کارهای خود‌ شان هستند.

اما هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور پس از این اظهارات رئیس اجرائیه گفت که اشخاص دخیل در تصامیم باید در بیانات‌شان منافع ملی را در نظر گرفته و از تصامیم جمعی حمایت کنند.

وی تهدید اعضای کمیسیون مستقل انتخابات از آدرس ریاست جمهوری را نیز رد کرد و گفت که اعضای این کمیسیون می‌توانند نگرانی‌های‌شان را در این زمینه با مردم در میان بگذارند.

در این حال داوود مایار از کارشناسان سیاسی با توجه به این اظهار نظر‌ها می‌گوید که اختلاف در بین رهبران حکومت وحدت ملی بدون شک تشنج در افغانستان را بیشتر می‌سازد.

 

داود مایارگفت:

“افغانستان حالا با چالش‌های جدی بیرونی مواجه است و با توجه به این وضعیت و چالش‌های بزرگ اگر سران حکومت انرژی خود را در اختلافات درونی مصرف می‌کنند ضرر قوی متوجه حکومت و مردم افغانستان خواهد شد، اگر حکومت نتواند این مشکل را مهار کند برای افغانستان و مردم چالش‌های جدی به همراه خواهد داشت.”

محمداگل مجاهد از کارشناسان امنیتی نیز میگوید که وضعیت امنیتی در افغانستان شکننده‌است و باید به دور از اختلافات سیاسی به آن هر چه زودتر رسیده‌گی شود.

پیش از این شماری از اعضای ولسی جرگه نیز گفته‌اند که رئیس جمهور و رئیس اجرائیه باید اختلافات‌ شان را کنار گذاشته و برای جلوگیری از بحران و تأمین امنیت در افغانستان تلاش نمایند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟