صدها تن در ننگرهار تظاهرات اعتراضی برگزار کردند

  • انتشار: ۱۶ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 13600

صدها تن از مردم ولایت شرقی ننگرهار امروز( یکشنبه) با برپایی تظاهرات در مرز تورخم با پاکستان، نسبت به بسته شدن این مرز توسط نیروهای پاکستانی به روی مسافران اعتراض کردند.

تظاهرکنندگان در شعارهایشان می گفتند که دولت افغانستان مرز تورخم را به رسمیت نشناخته و پاکستان حق ندارد این مرز را به روی مسافرانی که ویزا ندارند، ببندد.

در زمان حکومت عبدالرحمان خان بخشی از مناطق جنوب و شرق کشور  جدا شد و برای مدت 100 سال در اختیار «شبه قاره هند» قرار گرفت.

افغان ها اعتقاد دارند که بعد از پایان این مهلت، قرارداد مرزی دیورند از درجه اعتبار ساقط است و ایالت خیبر پشتونخواه و بخشی از بلوچستان جزو خاک افغانستان به حساب می آید.

قرارداد مرزی دیورند در سال 1993 میلادی به پایان رسید. افغانستان پس از پایان مدت این قرارداد، خواهان بازگرداندن این منطقه است، اما پاکستان که در سال 1947 میلادی یعنی 54 سال بعد از انعقاد قرارداد «دیورند»، از بدنه هندوستان جدا شد، می گوید این قرارداد با هندوستان، امضا شده و اسلام آباد، آن را به رسمیت نمی شناسد و تعلق این منطقه به خاک پاکستان از خط سرخ این کشور است.

پاکستان پس از کشته شدن «اخترمحمد منصور» رهبر گروه طالبان در خاک پاکستان مرز تورخم را از یک هفته پیش به روی مسافران افغان که ویزای قانونی ندارند مسدود و اعلام کرد که برای جلوگیری از عبور و مرور تروریست ها به افرادی که ویزای قانونی ندارند اجازه عبور نخواهند داد.

پس از آنکه پاکستان در سال 1947 مستقل شد، این مرز همواره بین کابل و اسلام آباد تنش زا بوده است و برخی از کارشناسان،این اختلاف مرزی را عامل اصلی ناامنی های افغانستان از سوی پاکستان می دانند.

مظاهره کنندگان بر این باورند که اقوام ساکن در دو طرف مرز دیورند روابط خانوادگی دارند و نباید محدودیتی در رفت وآمد آنان ایجاد شود. تظاهرکنندگان اعلام کردند که اگر پاکستان از این تصمیم خود منصرف نشود، با اعتراض گسترده مواجه خواهند شد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟