صدای ماهواره های ناسا را بشنوید!

  • انتشار: ۱۱ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 5934

خبرگزاری اطلس ـ از روز گذشته آوردگاهی موسوم به «فستیوال علم جهان» در نیویورک آغاز به کار کرده که در آن ایده های علمی جالب توجهی ارایه شده است. اما یکی از بخشهای دیدنی این فستیوال ابتکار عملی است که در غرفه مداری ناسا رونمایی شده و آن ساختاری شبیه حلزون دریایی است که افراد با قرار گرفتن در آن با انبوهی از صداها مواجه می شوند که قطعا تا قبل از آن نشنیده بودند.

ماهواره های ناسا که از ارتفاعی قابل توجه زمین را زیر نظر دارند، امواج صوتی خاصی تولید می کنند که به جهت موقعیت مکانی خاصی که دارند هیچ کس امکان شنیدن آنها را ندارد. اما حالا سه محقق خلاق و نوآور با طراحی و ساخت این ساختار منحصربفرد امکان شنیدن این صداها را فراهم آورده اند.

دن گادز که با ناسا در طراحی این ساختار همکاری داشته می گوید: بیشتر مردم نمی دانند که ناسا به جز فضا، زمین را هم مورد مطالعه قرار می دهد. اینکه بتوان از فضا زمین را مطالعه کرد امکان قابل توجهی است چون از چشم اندازی جهانی به جزئیات دقت می شود.

بازدیدکنندگانی که وارد این ساختار فلزی خاص می شوند در مدت ۵ دقیقه حضور در آن صداهایی را می شنوند که از تمامی جهات به گوش می رسد اما نکته جالب توجه اینجاست که به نظر می رسد این صداها در حال حرکت هم باشند.

این امواج، مربوط به صدای ۲۰ ماهواره فعال ناسا در اطراف زمین است که زمین را زیر نظر قرار داده اند. طراحان این سازه منحصربفرد با استفاده از شبکه ای از بلندگوها طوری آن را ساخته اند که «حرکت» این صداها را به خوبی تداعی می کنند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟