صادرات نفت افغانستان ؛ عجیب اما واقعی!

  • انتشار: ۲۱ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 6204
صادرات نفت افغانستان

اینروزها بحث استخراج و صادرات نفت افغانستان به یکی از مهمترین مسائل کلان اقتصادی در داخل و حتی خارج از کشور تبدیل شده اما سوال اصلی اینجاست که منابع و ذخائیر نفت و گاز افغانستان چه ویژگی های دارند و ارزش آنها چقدر است؟

صادرات نفت افغانستان؛ از رویا تا واقعیت

به گزارش خبرگزاری اطلس، در سال 1956 میلادی برای نخستین بار عملیات حفاری به منظور استخراج نفت در افغانستان انجام شد. این عملیات نهایتا در سال 1959 به کشف نخستین میدان نفتی در منطقه «انگوت» ولایت سرپل ختم گردید و طی 7 سال (تا 1966) پنجاه حلقه چاه دیگر نیز در همین منطقه کشف شد.

این حفاری ها همچنین باعث شد سه میدان گازی بزرگ در شمال افغانستان نیز شناسایی شود.

آنطور که برخی منابع میگویند تا سال 1981 دست کم چهار میدان نفتی و دو میدان گازی دیگر در منطقه شمال غربی افغانستان کشف گردیده است.

سرپل؛ بهشت صادرات نفت افغانستان

ولایت سرپل و دشتهای اطراف آن به اذعان بسیاری از فعالان حوزه نفت و گاز، یکی از بهترین و مستعدترین مناطق نفت خیز در منطقه است. ویژگی های جغرافیایی و محیزی سرپل باعث شده تا این ولایت به بهشت نفتی افغانستان معروف شود.

بهشتی که اگر ظرفتیهای باالقوه آن بکار گرفته شود میتواند صادرات نفت افغانستان را متحول کرده به یکباره به یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه تبدیل شود.

صادرات نفت افغانستان

مطالعات نشان میدهد در عهد زمین شناسی جوراسیک فوقانی، منطقه سرپل استعداد فراوانی برای رسوب گذاری داشته و جنگل ها، مراتع و کشتزارهای وسیع موجود در سرپل، به تدریج در لایه های رسوبی تبدیل به فسیل گشته و بر اثر فشار طبقات، گرمای زمین و نیز گذشت زمان تبدیل به منابع سرشار نفت، گاز و ذغال سنگ شده اند.

تا همین چند سال پیش اگر از مزار شریف به طرف سرپل و شبرغان میرفتید، تجهیزات استخراج نفت درگوشه و کنار دشت های سرپل به چشم میخورد. تجهیزاتی که سالها به حال خود رها شده و تبدیل به تکه های آهنی زنگ زده و بی مصرف گردیده بودند.

وضعیت کنونی صادرات نفت افغانستان

در دوره بعد از طالبان، نخستین اقدامات برای ساماندهی و رسیدگی به مناطق نفت خیز کشور توسط انجینیر ابراهیم عادل وزیر اسبق وزارت معادن آغاز شد. وی دستور داد تا کنترل بیشتری روی چاه های نفت شبرغان و سرپل صورت بگیرد و گشت های ویژه امنیتی در اطراف این مناطق اعزام شدند تا مسئولیت حفاظت در چاهای نفت را عهده دار شوند.

در اقدامی دیگر مقرر گردید امتیازاستخراج نفت شمال افغانستان طی قراردادهایی به شرکتهای متقاضی داخلی یا خارجی سپرده شود تا روند استخراج آغاز گردد.

در نهایت قرارداد استخراج چاههای نفت قشقری در ولایت سرپل به یک شرکت چیتی وابسته به دولت این کشور واگذار گردید.

شرکت چینی موظف شد تا کار استخراج در مخزن عظیم قشقری که در سال 1979 کشف شده بود را آغاز کند.

این حوزه نفتی در منطقه ای به مساحت 4500 متر مربع واقع شده و تخمین زده میشود بیش از 80 میلیون بشکه نفت در خود جای داده است. یعنی اگر روزانه 11 هزار بشکه نفت از منطقه قشقری استخراج شود 25 سال طول میکشد.

دیگر مناطق نفت خیز افغانستان

غیر از سرپل و شبرغان، شش حوزه نفتی بزرگ دیگر در افغانستا شناسایی شده است. این مناطق عبارتند از:
آمو دريا، افغان- تاجیک، كشكه، كتواز، هلمند و هرات.

در حوزه نفتی آمودریا تخمین زده میشود بیش از 11 میلیون تن نفت قابل استخراج باشد که چندی پیش با حضور نعمت الله شهرانی وزیر وقت معادن کار استخراج آن با روزی 800 بشکه آغاز شد.

حوزه نفتی افغان-تاجیک نیز گفته میشود بیش از یک و نیم میلیارد تن ذخیره نفتی دارد که قرارداد استخراج آن به یک شرکت کانادای سپرده شده است.

در مجموع با توجه به نیاز گسترده جهان به نفت، شاید افغانستان نتواند به عنوان یک تامین کننده عمده نفت جهان تبدیل شود اما با مدیریت صحیح و کارآمد ذخایر موجود و برنامه ریزی مدون برای صادرات نفت افغانستان بتوان تحول میتوان تحول عمده ای در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟