شیعه‌ها و هزاره‌ها، عدالتخواهان شعاری و برباد دهندگان عملی!

  • انتشار: ۲۳ سرطان ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 89165
افغانستان

روند تحولات کشور از دهه‌ی هفتاد تا الآن به خوبی نشان می‌دهد که جامعه‌ی شیعه و هزاره از رهبر تا رهروشان شعار دهندگان خوب و همواره خواهان عدالت و حقشان بودند اما عملا متأسفانه بر ضد منافع‌شان گام برداشتند و برمی‌دارند.

نمونه‌هایی زیادی داریم که تضاد شعار و عمل ما مردم را تأیید می‌نماید؛ مثلا:
در دهه‌ی هفتاد در اوج مطرح شدن در معادلات قدرت و سیاست و شعار دادن عدالت همگانی، خود دچار تعصبات و اختلافات حزبی و نژادی شدیم و راه حذف گرایی و بی‌عدالتی درونی خانمانسوز را برگزیدیم که درست عکس شعارهای پر طمطراق را نتیجه می‌داد و داد.

جالبتر از همه این‌که در آن مقطع حساس و در عین این ادعا که در افغانستان شعارها مذهبی و عملکردها نژادی است و با تشدید شعارهای قومی و نژادی، خود عملا به خاطر غلبه بر رقبای درونی در دام قویترین متعصبان نژادی سقوط نمودیم و تمام توان و زمینه‌های رسیدن به حق و عدالت را برباد دادیم.

متأسفانه از اشتباهات گذشته عبرت نگرفتیم؛ لذا در دوران جدید و پسا طالبان باز شعارهای عدالتخواهی و مدنی ما مردم بیش از دیگران بود اما عملا غیر مدنی عمل نمودیم. مسیر بی‌عدالتی درونی را پیمودیم. خطاهای گذشته را تکرار کردیم. به جای تحمل و رواداری، به جای نخبه پروری، شایسته سالاری و کدرسازی بار دیگر دست به گزینش‌های حزبی و نژادی زدیم. روند حذف گرایی درونی را در پیش گرفتیم. از موقعیت‌های مهمی به دست آمده در همان مسیر ناکام گذشته استفاده نمودیم. بیشترین توان و قدرت ما در چنین مسیر رسوا صرف شد و برباد رفت تا به وضعیت امروزی رسیدیم.

بدبختانه رقابت‌ها و موضع‌گیری‌های سردمداران ما، اعم از سنتی و غیر سنتی، در قبال جنبش‌های تبسم و روشنایی و انتخابات‌های متعدد همه گویای تضاد شعار با عمل است.

یکی از اشتباهات بزرگ، شعارهای حساسیت برانگیز قومی و نژادی در مورد موفقیتهای دانش آموختگان این مردم بود. به جای برنامه‌ریزی‌های مناسب، از رهبر تا رهرو همواره شعار می‌دادیم و می‌نوشتیم که کلاس‌های دانشگاه و مراکز علمی را بچه‌های این مردم فتح نمودند و می‌کنند. اما متوجه نبودیم که این شعارهای بی‌حساب و کتاب در یک کشور تعصب زده، متعصبان قدرتمند را بیدارتر نموده به نفعشان تمام می‌شود و در نتیجه، کاری خواهند نمود که در مورد کنکور کردند.

خلاصه تا الآن عدالتخواهان شعاری خوب بودیم و حق ستیزان عملی جالب.
پس بیاییم از مسیر گذشته عملا برگردیم نه این‌که شعارا بگوئیم درگذشته نمانیم و عملا در همان راه روان باشیم.

محمد امین احسانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟