شکل گیری ائتلاف سیاسی علیه غنی در ترکیه

  • انتشار: ۸ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 25050

تعدادی از رهبران احزاب سیاسی و مقامات در مراسم نامزدی باتور دوستم فرزند جنرال دوستم در یک نشست گردهم آمدند تا یک ائتلاف سیاسی از ناراضیان از عملکرد رئیس جمهور را تشکیل دهند.

با افزایش تنش‌های سیاسی میان ریاست جمهوری و معاون نخست رییس جمهور، افزایش ناخشنودی معاون دوم ریاست اجرایی از رییس جمهور و تیمش ونیز با به میان آمدن تنش‌های تازه میان جمعیت اسلامی و حکومت، سران جمعیت اسلامی، و حزب وحدت اسلامی به ترکیه رفته‌اند، جایی که جنرال دوستم پس از متهم شدن به لت و کوب و آزار و اذیت احمد ایشچی و دوری چند ماهه از دفترش، اکنون در آن جا به سر می‌برد.

در روزهای قبل محمد محقق، عطا محمد نور و صلاح الدین ربانی با جنرال دوستم دیدار کردند.

جاوید فیصل، معاون سخنگوی رییس اجراییه، گفت: «سفر استاد محقق معاون دوم ریاست اجراییه یک سفری است که در ایام عید و رخصتی است یک سفر شخصی است، فکر نمی‌کنم که کدام بحث دیگری داشته باشد.» عطا محمد نور والی بلخ و محمد محقق پیش از رفتن به ترکیه حکومت را سخت به انتقاد گرفتند. عطا محمد نور، والی بلخ، گفته بود: «مشکل کشور حل شود ما مشکل شخصی نداریم، در غیر آن ما مجبوریم که به قوی‌ترین و خطرناک‌ترین حرکت‌های مدنی دست بزنیم.»

پیش از این، عطا محمد نور به گونه مستقیم با رییس جمهور وارد گفت‌وگو شده بود، وی در یکی از سخنرانی‌هایش بخشی از توافقاتش را با رییس جمهور این گونه فشرده ساخته بود. گفت‌وگوها میان عطا محمد نور و رییس جمهور غنی روشن نیست که به کجا کشیدند، اما به نظر می‌رسد که این گفتگوها به جایی نرسیده باشد.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی رییس جمهور، گفت: «ما انتظار داریم که جریان‌های سیاسی اثر گذار با رعایت اصول و قواعد بازی در چهار چوب قانون اساسی کشور نقش سازنده و مثبتی را در تحولات فعلی کشور داشته باشند.»

دراین میان و با درنظر داشت تنش‌های به میان آمده، رفتن عطا محمد نور، محمد محقق و صلاح الدین ربانی به یک بارگی به ترکیه پرسش بر انگیز شده است.

بسیاری از آگاهان جمع شدن این چهره‌ها را در ترکیه تصادفی نمی‌دانند و در بسیاری از محافل سیاسی گفته می‌شود که این جناح‌ها در تلاش ساختن یک صف واحد برای آوردن فشار بر حکومت هستند.

در همین حال بشیر احمد ته ینج یکی از نزیکان به جنرال دوستم در صفحه اجتماعی اش نوشته است که ما در پي براندازي نظام نيستيم، وضعيت بحراني موجود براي ما و ملت ما قابل قبول نيست.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟