شورای مقاومت: هدف طالبان از اسکان اعضای تی‌تی‌پی در شمال افغانستان تغییر ساختار جمعیتی است

  • انتشار: ۲۰ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 142090

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» متشکل از چهره‌های سیاسی و مقام‌های حکومت پیشین در اعلامیه‌ای از آنچه که پیامدهای «جابجایی» نیروهای تحریک طالبان پاکستان در شمال کشور خوانده‌اند، هشدار داده‌اند.

در این اعلامیه که امروز (شنبه، ۲۰ جوزا) منتشر شده، آمده است که اخیرا طالبان گفته‌اند که «مهاجرین پاکستانی ساکن در نوار مرزی دیورند را به ولایات شمال کشور، جابه‌جا می‌سازند».

شورای مقاومت برای نجات افغانستان گفته است که «این اقدام بدون شک، معامله‌ی‌ استراتژیک میان طالبان و پاکستان به هدف جابه‌جا سازی نیروهای TTP یا جنبش طالبان پاکستانی زیر نام مهاجرین» در شمال کشور است.

این شورا گفته است که این کار به هدف «تبدیل کردن شمال افغانستان به لانه‌ی امن تروریستان و از جانب دیگر تغییر دموگرافی [ساختار جمعیتی] شمال کشور» صورت می‌گیرد.

شورای مقاومت برای نجات افغانستان گفته است که این اقدام طالبان کشور را با «خطرات عمیق بحران داخلی و خارجی تا سرحد تمایل به تجزیه» و «بسترسازی به فعالیت‌های مصئون تروریستی» مواجه می‌کند.

در اعلامیه‌ی این شورا آمده است که پیش از این نیز چنین جابه‌جایی‌هایی در شمال کشور «برای تطبیق اهداف شوم، تغییر دموگرافی و غصب جایداد و خانه‌های مردم بومی» صورت گرفته است.

شورای مقاومت برای نجات افغانستان هشدار داده است که «این حرکت‌ها پاسخ پیدا می‌کند و عواقب آن فاجعه‌بار خواهد بود».

این شورا گفته است که بارها از خطر گسترش تروریسم و افراط‌گرایی از افغانستان تحت تسلط طالبان هشدار داده، اما اکنون «این خطر با گذشت هر روز عمیق‌تر می‌شود و افغانستان به محل صدور تروریسم بین‌المللی مبدل گردیده است».

در اعلامیه‌ی این شورا آمده است در کنار این‌که افغانستان به محل صدور تروریسم بین‌المللی تبدیل شده «سیاست‌های مخرب و ویرانگر ضد وحدت ملی گروه طالبان» افزایش پیدا کرده و جابه‌جایی طالبان پاکستانی در شمال کشور «در کنار عوامل تروریسم پروری، رویکرد ازهم‌پاشی منافع ملی و تغییر جغرافیایی را به‌همراه دارد».

شورای مقاومت برای نجات افغانستان هشدار داده است که «اگر برای جلوگیری این خطر توجه جدی صورت نگیرد، دامنه‌ی جنگ نیابتی طالبان فراتر از خاک افغانستان، در کنار تقویت نیروهای تروریستی منطقوی، دامن کشورهای آسیای میانه و فراتر از آن را خواهد گرفت».

ادعای اسکان طالبان پاکستانی در شمال افغانستان پس از مصاحبه‌ی اخیر رانا ثناء‌الله، وزیر امور داخله‌ی پاکستان با صدای امریکا مطرح می‌شود.

وزیر داخله‌ی پاکستان در آن مصاحبه گفته بود که طالبان به آن کشور پیشنهاد داده که اعضای تی‌تی‌پی را از مناطق مرزی با پاکستان به سایر مناطق افغانستان انتقال دهند.

پیش از این «جبهه مقاومت» به رهبری احمد مسعود نیز ادعا کرده بود که طالبان می‌خواهند برای اعضای تحریک طالبان پاکستان در شمال کشور سرپناه بسازند.

مقامات و سخن‌گویان طالبان تا‌ اکنون در این مورد واکنش نشان نداده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟