شورای علمای شیعه: در سایه جنگ نباید جان، مال، آبرو و ناموس مردم، مورد تعرض قرار گیرد

  • انتشار: ۵ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 131406

شورای علمای شیعه افغانستان با نشر بیانیه‌ای از طرفین «منازعه» در بلخاب خواسته، تنش‌های شان را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

متن بیانیه شورای علمای شیعه افغانستان در پیوند به تنش‌های اخیر طالبان و مولوی در بلخاب، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ.

جنگ پدیده شوم و منفوری است که همواره فجایع و مصیبت‌های بی‌شماری را بر جوامع انسانی تحمیل نموده، موجب ویرانی بلاد و نابودی نسل‌ها و اذیت و آزار انسان‌های بی‌گناه اعم از زنان، اطفال و پیره‌مردان شده است.

کشور ستمدیده افغانستان طی بیش از چهار دهه دستخوش تجربیات تلخ و ناکام جنگ‌های خانمان‌سوز قساوت‌مندانه بوده است. با تحولات یک‌سال قبل که منجر به سقوط نظام جمهوریت و به قدرت رسیدن امارت اسلامی گردید انتظار می‌رفت بی‌نظمی‌ها، نا امتی‌ها و جنگ‌ها خاتمه یابد، ولی با تأسف دیده شد که جنگ‌ها و ناامنی‌ها در برخی مناطق خواب مردم را پریشان نموده و شعله‌های جنگ در مناطقی از نو در حال سر بر آوردن است.

از مدتی بدین‌سو نشانه‌های بروز خشونت در ولسوالی/شهرستان بلخاب ولایت سرپل قابل تحلیل بوده تشویش‌هایی را به وجود آورده بود.

در اثر در خواست علما و طلاب بلخاب از شورای علمای شیعه افغانستان مبنی بر تلاش در راستای جلو‌گیری از جنگ در بلخاب این شورا هیاتی را برگزید که در تفاهم با امارت اسلامی و مولوی مهدی که از فرماندهان/قوماندانهای شناخته‌شده امارت اسلامی است تلاش جدی نموده، از بروز جنگ در بلخاب جلو‌گیری نمایند تا مردم از شر جنگ در امان بمانند.

علی‌رغم اینکه هیات موثر و جامعی متشکل از شخصیت‌هایی از ولایت‌های مختلف کشور در نظر گرفته شد و تفاهم ابتدایی هم با مقامات امارت اسلامی و مولوی مهدی صورت گرفته بود. با تأسف باید یاد‌آور شد که افراد کوتاه‌بین در اثر رقابت‌های ناسالم نقش منفی بازی نموده موانعی بر سر راه هیات خلق نمودند و به مشتعل شدن آتش جنگ کمک کردند.

اکنون که جنگ در بلخاب آغاز شده است و مردم بی‌گناه بلخاب در معرض آسیب دیدن قرار دارند، شورای علمای شیعه افغانستان، نکاتی را به طرف‌های درگیری به طور جدی تذکر داده، توصیه می‌نماید:

۱. جنگ ویرانگر است و به هیچ دلیلی به نفع کشور و ملت نمی‌باشد و مردم را متضرر می‌سازد؛ لذا از طرفین منازعه می‌خواهیم که هرچه عاجل‌تر به نبرد‌های مسلحانه نقطه پایان گذاشته، منازعات و مسایل مورد اختلاف‌شان را از طریق گفت‌وگو حل و فصل نمایند.

۲. طرفین جنک حکم صریح رسول خدا (ص) را مورد توجه قرار دهند که می‌فرماید: در سایه جنگ نباید جان، مال، آبرو و ناموس مردم، مورد تعرض قرار گیرد، حتی اشجار، چشمه‌سارها و مزارع مردم آسیب نبیند، افرادی که صحنه جنگ را ترک کرده‌اند نباید تعقیب شوند و با اسرای جنگی با مهربانی و کریمانه برخورد گردد. و…

۳. معضله بلخاب نشات گرفته از نارضایتی مولوی مهدی است که سالها منحیث یک قومندان در کنار نیروهای امارت اسلامی رزمیده است و اینک می‌گوید؛ خواستار جایگاه حقوقی و سیاسی مردم خویش است. بنابر این معضله باید به گونه‌ای درون امارتی حل گردد و به بخش‌های دیگری از جامعه و مناطق کشور تسری داده نشود.

۴. مردم ملکی و غیردخیل در جنگ نباید مورد آزار و اذیت قرار گیرند آن عده مردمی که از ترس جنگ خانه‌های خویش را ترک کرده‌اند زمینه برگشت مطمئن و آرام آنها به خانه‌های‌شان فراهم گردد.

والسلام علی من اتبع الهدی

شورای علمای شیعه افغانستان

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟