شورای عالی دولت و تکرار ناکامی ها

  • انتشار: ۴ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 113473
افغانستان

قرار است شورای عالی دولت توسط چهره های تکراری، ناکام، بی برنامه، عامل بحران و فاقد تحلیل از تحولات داخلی و بین المللی تشکیل شود.

نخست این که با وجود شورای عریض و طویل مصالحه اما ناکارامد، چه نیاز به تشکیل شورای عالی دولت است؟

دوم اینکه حافظه جمعی مردم افغانستان پر از شوراهایی مصلحتی و غیرقانونی است که تا کنون هیچیک موثر نبوده اند و تنها هزینه های مالی و سیاسی سنگین بر مردم افغانستان تحمیل کرده است.

سوم همواره واقعیت های موجود افغانستان در این گونه شوراها نادیده گرفته می شود و چند چهره تکراری و فرسوده و کم سواد، خود را به جای مردم افغانستان و نماینده های اقشار مختلف سیاسی و قومی جا می زنند در حالی که پایگاه اجتماعی و سیاسی بسیاری از این افراد متزلزل و لرزان است و حضور اینها هیچ تاثیری در جبهه نبرد و میدان ندارد.

چهار با وجود صدها مشاور کم سواد یا بعضا بی سواد( با احترام به برخی ها) چه نیاز به شورای عالی دولت است که باز هم نقش مشوره دهی را ایفا کند.

در نتیجه این که به نظر می رسد حکومت افغانستان در دور باطل گرفتار امده است و نمی تواند در شرایط حساس کنونی، تصمیمی اتخاذ کند که حداکثر منافع ملی را تامین کرده و از مخمصه نا امنی و زوال سیاسی خود را رهایی بخشد. به یاد داشته باشید که دادن امتیاز به چند چهره معامله گر سیاسی، توازن قدرت را به نفع حکومت تغییر نخواهد داد. این در حالی است که بسیاری از این چهره های امتیاز طلب و احیانا باج گیر، در شورای عالی مصالحه نیز عضویت دارند که تا کنون اندک تاثیری در روند صلح نداشته است.

البته وجود چنین معامله گران در ساختار قدرت سیاسی برای طالبان فرصتی است مغتنم؛ زیرا طالبان از میزان نارضایتی شهروندان از حضور این افراد در قدرت، استفاده بهینه و شایان می کنند و هر روز ضریب موفقیت خود را افزایش می دهند.

دکتر عبداللطیف نظری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟