شورای امنیت ملی: طالبان مسئول اصلی تلفات غیر نظامیان هستند

  • انتشار: ۶ حوت ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 107328

دفتر شورای امنیت ملی در واکنش به گزارش سازمان ملل در رابطه با تلفات غیر نظامیان گفت که عامل تمامی کشتار غیر نظامیان در افغانستان طالبان هستند.

در اعلامیه شورای امنیت ملی آمده است که حکومت افغانستان در تمامی عملیات‌های نظامی به زندگی افراد ملکی توجه بیشتری داشته و حتی بخاظر این‌که جان و مال افراد ملکی با خطر مواجه بوده از اجرای بیشترین عملیات‌ها خودداری کرده است.

در این اعلامیه گفته شده است که طالبان و دیگر گروه‌‎های تروریستی همواره‌ مردم ملکی و خانه‌های آن‌ها را به عنوان سپر استفاده می‌کنند که باعث تلفات ملکی می‌گردد.

این بیانیه افزوده است که گزارش یوناما طالبان را مسئول ۴۶٪ درصد تلفات ملکی می‌داند، اما در حقیقت مسئولیت طالبان بیشتر از این است زیرا زمینه فعالیت برای اکثریت گروه‌های تروریستی را در افغانستان مساعد ساخته است.

اعلامیه افزوده است: با ادامه گفتگوهای صلح در قطر، طالبان حمله به خبرنگاران، جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر در کابل را ادامه داده اند تا صداهای انسان دوستانه و صلح‌خواهانه را خاموش سازند.

بر اساس این اعلامیه، دفتر شورای امنیت ملی سال گذشته به منظور جلوگیری از تلفات مکلی برنامه جلوگیری از تلفات ملکی را آماده کرده و به تطبیق گرفته که بر بنیاد آن عملیات‌های نظامی از جمله هوایی و شبانه بر مکان‌های مخالفان که احتمال تلفات افراد ملکی وجود داشته باشد، محدود شده است.

گفتنی است که یوناما یا نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان دیروز سه‌شنبه (۵ حوت) با نشر گزارش جدید از تلفات افراد ملکی در افغانستان گفته است که همزمان با آغاز گفتگوهای صلح میان دولت و طالبان در قطر، تلفات افراد غیر نظامی در میدان‌های جنگ ۴۵ درصد افزایش یافته‌است.

بر بنیاد این گزارش، در سال ۲۰۲۰ مجموعا ۸۸۲۰ فرد ملکی کشته و زخمی شده‌اند که از این میان ۳۰۳۵ تن کشته و ۵۷۸۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

در گزارش یوناما مسئولیت ۴۶ درصد تلفات افراد ملی بر دوش طالبان، ۸ درصد مسئولیت داعش و ۲۲ درصد هم مسئولیت نیروهای امنیتی خوانده شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟