شورای امنیت سازمان ملل: نظام طالبانی به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست

  • انتشار: ۲ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 115445

محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه کشور، شام دیروز سه‌شنبه (اول سرطان) در نشست شورای امنیت سازمان ملل، پیرامون وضعیت امنیتی افغانستان با اعضای این شورا گفتگو کرده است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل به شمول نمایندگان امریکا، بریتانیا، استونیا و رئیس یوناما طی سخنرانی‌های شان حملات اخیر بالای مکاتب، کارمندان ماین‌پاکی و افراد بی‌گناه ملکی را با شدیدترین الفاظ محکوم نموده، تصریح نمودند که حقوق زن، مرد و طفل تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نمی‌باشد.

آنها همچنان تأکید کردند که نظام طالبانی به هیچ‌وجه قابل پذیرش نبوده و جامعۀ جهانی به هیچ‌وجه از برگشت آن حمایت نمی‌کنند. آنها همچنان حمایت خویش از سرگیری مذاکرات معنادار را که منتج به آتش‌بس و صلح دایمی در افغانستان شود، اعلام نمودند.

اشتراک‌کنندکان همچنان از ادامهٔ حمایت‌شان از دولت ‌افغانستان، به شمول نیروهای دفاعی و حفظ دستاوردهای دو دههٔ اخیر به جانب افغانستان اطمینان دادند.

وزیر امور خارجه به‌طور مشخص در مورد تعهدات طالبان صحبت نموده و با استناد به گزارش تیم نظارت از تعزیرات سازمان ملل، موارد نقض این تعهدات را برشمرد.

وی افزود که طالبان با وجود آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، به افزایش خشونت علیه افغان‌ها به‌ویژه افراد ملکی و بی‌گناه پرداخته اند.

وزیر امور خارجه گفته که طالبان در رابطه به قطع روابط شان با گروه‌های تروریستی منطقه‌یی و بین‌المللی نیز به تعهد خویش عمل ننموده و از ماه‌ها بدینسو در مذاکرات معنادار صلح اشتراک نکرده اند.

گفتنی است که همزمان با آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان بر خلاف تعهدشان حملات خود در افغانستان را افزایش داده‌اند. مقام‌های دولت افغانستان می‌گویند که طالبان به گفتگوهای صلح باور ندارند و به دنبال گرفتن قدرت از راه جنگ می‌باشند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟