شورای امنیت سازمان ملل: سراج‌الدین حقانی به دنبال خلع قدرت ملا هبت‌الله و رهبری ملا یعقوب است

  • انتشار: ۲۰ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 142078

شورای امنیت سازمان ملل می‌گوید که سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله طالبان تلاش می‌کند تا برای ملایعقوب، سرپرست وزارت دفاع این گروه حمایت بیشتر میان طالبان کسب کند تا او جایگزین ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان شود.

گزارش جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد به موجب قطع‌نامه ۱۹۸۸ (۲۰۱۱) به تاریخ ۱ جون سال روان میلادی تهیه و به‌تازه‌گی روز شنبه، ۲۰ جوزا، نشر شده است.

بربنیاد این گزارش، حقانی تلاش کرده است که مشروعیت دینی ملاهبت‌الله را تضعیف و شورای علمای طالبان را متقاعد کند که او مناسب رهبری این گروه نیست.

در این گزارش تذکر داده شده است که حقانی به جای احراز کرسی رهبری طالبان، ترجیح می‌دهد که نقش «پادشاه‌ساز» را ایفا کند.

در گزارش نوشته شده است: «برخی اختلاف‌ها در میان رهبری طالبان آشکار است، با آن‌ هم طالبان حفظ وحدت و اقتدار رهبر طالبان را در اولویت خود قرار داده که در حال تحکیم بیشتر است.»

گزارش پیش‌بینی کرده است که حفظ انسجام درونی طالبان احتمالاً در یک تا دو سال آینده حفظ خواهد شد و هیچ نشانه‌ای دیده نمی‌شود که سایر مقام‌های طالبان مستقر در کابل بتوانند تاثیر اساسی بر روند سیاست‌ها بگذارند.

به گفته شورای امنیت، اختلاف‌های طالبان از سخنرانی سراج‌الدین حقانی در ولایت خوست آغاز شد؛ آن‌جا که وی از انحصار قدرت در رژیم این گروه با لحن نسبتاً تند انتقاد کرد.

در گزارش همچنان نگاشته شده است که علمای اطراف هبت‌الله آخوندزاده به او توصیه کردند که به نظریات دیگران گوش دهد؛ ولی او در واکنش تصمیم به برکناری سراج‌الدین حقانی از سمت وزارت داخله طالبان، ملا یعقوب از سمت وزارت دفاع این گروه و فضل ‌محمد مظلوم، معاون ملا یعقوب گرفت و اما به دلیل چالش اقتدار ملا هبت‌الله، این برکناری‌ها عملی نشد.

شورای امنیت افزوده است که به‌رغم اختلاف‌ها، انسجام طالبان تا یک یا دو سال آینده حفظ خواهد شد.

این در حالی است که پیش از این نیز همواره گزارش‌هایی از موجودیت اختلاف در میان سران طالبان گزارش شده است.

طالبان تا کنون در مورد این گزارش شورای امنیت ابراز نظر نکرده‌اند.

گفتنی است که کمیته تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش تازه خود نوشته است که طالبان به سیاست‌های مستبدانه پشتون‌محور دهه ۹۰ بازگشته‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟