شهرداری کابل نظافت بعضی از ناحیه های شهر کابل را به شرکت های خصوصی واگذار کرده است

  • انتشار: ۳ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 17250

عبدالله حبیب ‌زی، سرپرست شهرداری کابل می گوید که پاک کاری شش ناحیه مرکزی شهر به طور آزمایشی برای مدت شش ماه به شرکت های خصوصی سپرده شود و بعدا این طرح در سه سال آینده در تمام شهر (هفده ناحیه باقیمانده) عملی می شود.

آقای حبیب زی امروز (یکشنبه) در یک نشست خبری گفت که شرکت های خصوصی در قدم نخست مسوولیت تنظیف نواحی اول، دوم، چهارم، پنجم، دهم و یازدهم شهر کابل را دارند.

حبیب زی افزود که شرکت‌های خصوصی مکلف به جمع آوری، بسته بندی، انتقال و دفن زباله‌ها، جاروی جاده‌ها، پاک کاری جویچه‌ها، برف پاکی جاده‌ها و ایجاد تشناب ها در سطح شهر می ‌باشند.

به گفته سرپرست شهرداری کابل، استخدام کارمندان اداره تنظیف شهرداری کابل با حقوق بهتر، یکی دیگر از شرایط کاری شرکت‌های خصوصی است.

از سویی هم آقای حبیب زی می گوید که ظرفیت پایین شهرداری در ارائه خدمات شهری، موجودیت فساد، و عدم همکاری مردم از چالش های شهرداری در تنظیف شهر کابل است.

به گفته او، در شش ماه گذشته دوبار تلاش کرده است تا ارائه خدمات شهری را به بخش خصوصی واگذار کند؛ اما شرکت های داوطلب با شرایط داوطلبی عیار نبوده اند.

حبیب زی گفت که آنها برای عملی شدن طرح واگذاری پاک کاری شهر به بخش خصوصی، مطالعات ابتدایی تخنیکی را به همکاری بانک جهانی انجام داده اند.

به اساس این مطالعات، به گونه مجموعی روزانه ۵۵۰۰ تن زباله در کابل تولید می‌ شود.

حبیب زی یاد آور شد که مطالعه امکان پذیری تخنیکی وعملیاتی، مطالعه امکان پذیری اقتصادی، مطالعه تولید زباله های شهری، آگاهای دهی به مردم و پیگیری تخلفات تنظیفی جزو برنامه های میان مدت شهرداری کابل است.

او یاد آور شد که شهرداری کابل در نظر دارد تا در درازمدت تمامی ارائه خدمات شهری را به بخش خصوصی واگذار کند و خود تنها از روند خدمات نظارت کند.

به گفته حبیب زی، این اداره برای ارائه خدمات اساسی به مردم در چوکات برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت تلاش می کند.

مسوولان شهرداری کابل در نشست امروز تفام نامه ای مدیریت سگ های ولگرد را با موسسه “میو انیمل هوم” امضا کرد که بر اساس آن سگ های ولگرد در شهر کابل، واکسن و عقیم می شوند.

مسیح الله محبوب معاون خدمات شهری شهرداری کابل گفت که این اقدام برای جلوگیری از شیوع بیماری سگ دیوانه و تولید مثل آنها عملی می شود.

بر اساس این تفاهم نامه ابتدا سگ های ولگرد در شهر کابل جمع آوری شده و پس از واکسن و عقیم سازی دوباره به محلاتی که از آنجا جمع آوری شده بودند رها می شوند تا به شکل تدریجی از بین بروند.

به گفته آقای محبوب، پیش از این سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در کل کشور در نتیجه گزیدن سگ های دیوانه جان می دادند.

او ابراز امیدواری کرد که با این روش شهرداری کابل بتواند از شیوع بیماری سگ دیوانه جلوگیری کند.

در همین حال عبدالجلیل محمد زی، مسوول موسسه “میو انیمل هوم” در افغانستان نیز گفت که این موسسه در نظر دارد تا از طریق واکسن و عقیم سازی سگ های ولگرد خطرات ابتلا به بیماری سگ دیوانه را کاهش دهد.

آقای محمد زی گفت که از ماه مارچ میلادی (بیش از یک ماه دیگر) برنامه جمع آوری، واکسن و عقیم سازی سگ های ولگرد را در شهر کابل آغاز می شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟